IAB (Interactive Advertising Bureau) finns representerat i ungefär 44 länder. IAB startades i USA 1996 och IAB USA är den största organisationen i inom IAB.

IAB’s roll i världen

  • Hjälpa till att bygga marknader
  • Samla medlemmarna gemensamma intressen
  • Göra digitala standarder flytande över gränserna
  • Skapa händelser i världsklass för bästa digitala påverkan

IAB Europe – moderorganisationens uppdrag är att skydda, visa, främja och professionalisera Europas annonsering på nätet, media, marknadsundersökningar och analyser inom industrin.
Tillsammans med sina medlemmar – företag och nationella branschorganisationer – representerar IAB Europe över 5.500 medlemmar och 27 nationella organisationer. IAB Europes huvudfokus områden är: Public Affairs, research, events, committees, news/trends. IAB Europe, med säte i Bryssel, är den enda regionala representativa organ i nätverket.

 

IAB i världen: IAB EuropeIAB Norge (INMA), IAB Danmark (Danske Medier), IAB FinlandIAB StorbritannienIAB Belgien, IAB Bulgarien, IAB FrankrikeIAB GreklandIAB ItalienIAB KroatienIAB NederländernaIAB PolenIAB PortugalIAB RumänienIAB RysslandIAB SlovakienIAB SlovenienIAB SpanienIAB TjeckienIAB TurkietIAB Tyskland (BVDW), IAB Ungern, IAB Österrike