IAB (Interactive Advertising Bureau) finns representerat i ungefär i 47 länder. IAB startades i USA 1996 och IAB USA är den största organisationen i inom IAB.

IAB’s roll i världen

  • Hjälpa till att bygga marknader
  • Samla medlemmarna gemensamma intressen
  • Ta fram digitala standarder som går över gränserna
  • Skapa verktyg för kommunikation i världsklass för bästa digitala påverkan

IAB Europe – moderorganisationens uppdrag är att skydda, bevisa, främja och professionalisera Europas annonsering på nätet. Genom media, marknadsundersökningar och analyser med och för industrin, även skapa open source-lösningar för att öka skalbarheten.
Tillsammans med våra medlemmar – företag och nationella branschorganisationer – representerar IAB Europe över 5.500 medlemmar och 27 nationella organisationer. IAB Europes huvudfokus områden är: Public Affairs, research, events, committees, news/trends. IAB Europe, med säte i Bryssel, är den enda regionala representativa organ i nätverket.

IAB Sverige är medfinansiär och partner till IAB Tech Lab, en global enhet inom IAB som genom engagerade medlemmar globalt arbetar för att utveckla grundteknologi och standarder som möjliggör tillväxt och förtroende för ekosystemet för digitala medier. Inom områden som Brand Safety, AdFraud, Privacy, data och konsumenters integritet, annonsupplevelser, mätningar och effektiv Programmatisk handel.

IAB i världen: IAB EuropeIAB Norge (INMA),
IAB Danmark(Danske Medier), IAB Finland,
IAB StorbritannienIAB Belgien, IAB Bulgarien, 
IAB FrankrikeIAB GreklandIAB ItalienIAB Kroatien, IAB NederländernaIAB PolenIAB PortugalIAB RumänienIAB RysslandIAB SlovakienIAB SlovenienIAB SpanienIAB TjeckienIAB TurkietIAB Tyskland (BVDW), IAB Ungern, IAB Österrike