Charlotte Thür, VD, IAB Sverige

AI, cookies och brand safety. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020. IAB:s VD Charlotte Thür har delat med sig av sina tankar.

“Det som bara är i början på en tuff utmaning är att hitta tekniker som kan
göra att
vi kan fortsätta att skapa smart marknadsföring som konsumenterna
inte upplever som störande”,
 Charlotte Thür, IAB.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?
– Jag kan inte peka på en enskild händelse, jag skulle säga att det som är en stor förändring är att vi på allvar pratar datadriven och personaliserad marknadsföring som leder till AI. Något annat som jag tror vi bara sett början på 2019 är uppköp och nya samarbeten på den lokala marknaden.

Årets tuffaste utmaning?
– Det som bara är i början på en tuff utmaning är att hitta tekniker som kan göra att vi kan fortsätta att skapa smart marknadsföring som konsumenterna inte upplever som störande. Konsumenter vill ha anpassande budskap men inte påträngande. Hotet mot tredjeparts-cookies och ITP är en utmaning och inget vi sett någon tydlig lösning på under året.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?
– Efter IAB Sveriges trendseminarium i veckan är det tydligt att inget kommer att bli enklare. Det gäller att vi som jobbar med marknadsföring hänger med i cross channel-utvecklingen. Ingen marknadsförare kommer kunna vara med överallt men det gäller att ha kunskap om även det man väljer bort. Testa, testa och åter testa… Från IAB Sverige ser jag att Gold Standard kommer definiera näst år, med denna satsning ger vi branschen en enad grundsyn på brands safety, adfraud och användarupplevelsen för våra besökare digitalt. En bra plattform att bygga vidare på, när nya krav på marknaden dyker upp.

Ta del av hela artikeln här.