Influencer Marketing Best Practice Guide 2020

Under de senaste åren har influencer-marknadsföring utvecklats från en marknadsföringstaktik till en mångmiljar- dindustri. Influencer-marknadsföring ger ett varumärke chansen att förena dess marknadsföring, PR, försäljning och närvaro i sociala medier genom att kommunicera via en stark profil. Allt eftersom konsumenters beteende online utvecklas spelar influencers en viktig roll för att nå ut genom mediebruset och bidrar både till relationskapande och förtroendebyggande för varumärken. Vi vår guide hittar du många praktiska råd om avtal, annonsmärkning, fejk, betalningsmodeller, kampanjstrategier, KPIer och juridik.
Influencer Marketing Best Practice Guide 4.0 släpptes 2020, ladda ner den här i pdf-format.


Realtidsstudie Influencer Marketing 2019

Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2019 om influencer marketing där vi frågade ett urval av agenturer, nätverk, mediebyråer, annonsörer och medier/plattformar via en digital enkät. Frågeunderlaget är framtagen av vår task force. I studien har vi frågat om prismodeller, definitioner, vad som upplevs som komplext i samband med köp av influencer-kampanjer, vad marknaden tror om micro, macro, nano och ikoner inom en framtida marknadsföring mm.


Realtidsstudie Influencer Marketing 2018

Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2018 då vi telefonintervjuade svenska mediebyråer.


IAB-Podden. Grundläggande om Vad är Influencer Marketing? med Linda Palmgren.