EU-förslag på skydd för företag mot onlineplattformar

IAB har inbjudits att yttra sig över ett förslag från EU-kommissionen till reglering av onlineplattformar som Facebook, App Store etc.  Kommissionen vill skydda små och medelstora företag mot plattformars ”potentiellt otillbörliga affärsmetoder”. Kommissionen vill införa särskilda tvistlösningsregler, och krav på ökad transparens i plattformarnas Allmänna villkor när det gäller Skäl för avlistning av företag som…

Detaljer

IAB Sverige styrelse efter årsstämman 2018

IAB Sverige nya styrelse vid årsstämman 18 maj 2018   Vi kan berätta att Daniel Weilar kommer att fortsatt inneha ordföranderollen för branschorganisationen tillsammans med bekanta ansikten för mandatperioden 2018/2019. Styrelsens sammansättning enligt årsstämman 18 maj      Daniel Weilar, VD  – (ordförande) – omval Peder Bonnier, VD, KIT – omval Alexander Lydecker, Försäljningsdirektör, Bonniers…

Detaljer

IAB lanserar utbildningspodd-serie

Nu har vi lanserat vår serie i IAB-podden, nämligen vår utbildningsserie ”Vad är…” Vårt syfte är att utbilda branschen och den som är intresserad av digital marknadsföring. I vår utbildningsserie hoppas vi bidraga till en ökad förståelse för de olika sätten man kan nå ut med sitt budskap. Du hittar podden på vår sajt, Acast…

Detaljer

GDPR Transparency & Consent Framework ute på remiss

IAB Europe har idag publicerat ett utkast för deras standard GDPR Transparency & Consent Framework. Din organisation har möjlighet att kommentera på det första utkastet via IAB Europes sajt www.advertisingconsent.eu före 8 april.  Data protection officers, IT chefer och andra tjänstemän hos publicister, varumärken, agenturer och teknikbolag som ansvariga för sina företags GDPR-anpassning kan ta del av…

Detaljer

IAB Tech Lab stöder GDPR Transparency och Consent Solutions

Lansering av ”OpenRTB GDPR Advisory” och samtidigt den tekniska arbetsgruppen inom IAB Tech Lab. IAB Tech Lab har vidtagit åtgärder för att stödja reklambranschens efterlevnad av Allmänna databeskyddsförordningen (GDPR). GDPR, som sättas i verket den 25 maj 2018. Förordningen främjar mer kontroll för europeiska internetanvändare, vilket kräver att ett företag som behandlar data om en…

Detaljer

IAB lanserar GDPR standard för Europa – Nu vill vi att publicister börja testa

Svenska publicister och adtechbolag inom programmatic totalt 40 bolag deltog i IAB Sveriges informationsmöte om den nya Europeiska standarden för att samla in samtycke från konsumenter i enlighet med GDPR. Går under namnet ”GDPR Transparent & Consent Standard” Senior Manager, Privacy & Public Policy, Matthias Matthiesen från IAB Europe höll i presentation i Stockholm. Matthias…

Detaljer

Ny task force startas under namnet Insikt & Analys

Den nya task forcens syfte är att bidra till att öka annonsörers kunskap för bättre insyn och förståelse för hur de kan mäta effekten av deras marknadsaktiviteter. Gruppen kommer kartlägga tillgängliga verktyg för mätning, insikt och analys av kampanjeffekt och kartlägga varför, hur och när dessa är rekommenderade att användas. Exempelområden är: Data visualisering Attribution…

Detaljer