Uttalande gällande Braves klagomål till EU:s dataskyddsmyndigheter

IAB Europe har noterat medias rapportering om en uppdatering av det klagomål som gjorts av adblockerande webbläsareutvecklare Brave och polska aktivistgruppen Panoptykon Foundation till ett antal europeiska dataskyddsmyndigheter. Man har därför gjort följande uttalande i frågan: Likt tidigare inlagor anser vi att: (1) klagomålen är fundamentalt felriktad mot IAB Europe eller IAB Tech Lab; och…

Detaljer

App-ads.txt beta-version öppen för remissvar

IAB Technology Laboratory har släppt en beta-version app-ads.txt som är nu är öppen för feedback till och med 4 februari. Det här är den mycket efterlängtade app-guiden som kan öka tillgängligt, auktoriserat varulager, medan den reducerar annonsbedrägeri. App-ads.txt är en förlängning av den ursprungliga ads.txt standarden som var ett verktyg för innehållsägare att visa vem…

Detaljer

IAB Europe: Programmatic Native Advertising White Paper

Investeringar i Native Advertising förväntas uppgå $85.5 miljarder 2020 en fördubbling från sin nuvarande nivå. Hela den digitala annonsmarknaden har fördubblats i storlek de senaste fem åren, enligt IAB Europas AdEx Benchmark 2017 Report. Den otroliga ökningen beror till stor del på att fler format nu finns tillgängliga programmatiskt. I det nyligen publicerade White paper från…

Detaljer

Mobilannonseringen spränger 10 miljarder Euro-vallen

IAB Europe i samarbete med IHS Markit publicerar AdEx Benchmark för första halvåret 2018. Studien visar att digital annonsering ökade med 10% till 25,7 miljarder euro under första halvåret. Studien avslöjar att mobila annonsinvestering översteg 10 miljarder-euro-sträcket och närmar sig en 50 procentig andel av de digitala annonsinvesteringarna. I IAB Europes senaste European Programmatic Market…

Detaljer

Nya riktlinjer för transparent data

Marknadsföringsorgan presenterar nya riktlinjer för transparent data Ett gemensamt branschinitiativ ger ny standard för transparens till en marknad som omsätter 20 miljarder dollar, de nya riktlinjerna kallas Data Transparency Label. Betaversionens är publicerad och har en sex månaders remisstid till mars 2019. New York, 1 oktober 2018– Ledande marknadsförings- och medie-organsationer presenterar en beta-versionen av en…

Detaljer

2 miljoner domäner med Ads.txt

2 miljoner domäner med Ads.txt – IAB rekommenderar köpare att välja auktoriserade säljare I september 2017 lanserades ads.txt och togs omedelbart i bruk av den digitala marknadsföringsbranschen även i Sverige. Ads.txt är en förkortning av “Authorized Digital Sellers” och är en enkel, flexibel och säker metod som publicister och leverantörer kan använda för att upplysa…

Detaljer