2 miljoner domäner med Ads.txt

2 miljoner domäner med Ads.txt – IAB rekommenderar köpare att välja auktoriserade säljare I september 2017 lanserades ads.txt och togs omedelbart i bruk av den digitala marknadsföringsbranschen även i Sverige. Ads.txt är en förkortning av “Authorized Digital Sellers” och är en enkel, flexibel och säker metod som publicister och leverantörer kan använda för att upplysa…

Detaljer

Ny vägledning för användning av cookies från PTS

Post- och telestyrelsen (PTS) har tagit fram vägledning till webbplatsinnehavare om cookies Vägledningen innehåller råd och exempel på hur man informerar om cookies på sin webbplats. Kakinformationen ska underlätta för användare att ta ställning till kakor. Här är en länk till PTS Vägledningen. IAB Sverige tillsammans med andra organisationer tog fram en Rekommendation för användande av Cookies…

Detaljer

EU-förslag på skydd för företag mot onlineplattformar

IAB har inbjudits att yttra sig över ett förslag från EU-kommissionen till reglering av onlineplattformar som Facebook, App Store etc.  Kommissionen vill skydda små och medelstora företag mot plattformars ”potentiellt otillbörliga affärsmetoder”. Kommissionen vill införa särskilda tvistlösningsregler, och krav på ökad transparens i plattformarnas Allmänna villkor när det gäller Skäl för avlistning av företag som…

Detaljer

IAB lanserar utbildningspodd-serie

Nu har vi lanserat vår serie i IAB-podden, nämligen vår utbildningsserie ”Vad är…” Vårt syfte är att utbilda branschen och den som är intresserad av digital marknadsföring. I vår utbildningsserie hoppas vi bidraga till en ökad förståelse för de olika sätten man kan nå ut med sitt budskap. Du hittar podden på vår sajt, Acast…

Detaljer

GDPR Transparency & Consent Framework ute på remiss

IAB Europe har idag publicerat ett utkast för deras standard GDPR Transparency & Consent Framework. Din organisation har möjlighet att kommentera på det första utkastet via IAB Europes sajt www.advertisingconsent.eu före 8 april.  Data protection officers, IT chefer och andra tjänstemän hos publicister, varumärken, agenturer och teknikbolag som ansvariga för sina företags GDPR-anpassning kan ta del av…

Detaljer