Nya riktlinjer för transparent data

Marknadsföringsorgan presenterar nya riktlinjer för transparent data Ett gemensamt branschinitiativ ger ny standard för transparens till en marknad som omsätter 20 miljarder dollar, de nya riktlinjerna kallas Data Transparency Label. Betaversionens är publicerad och har en sex månaders remisstid till mars 2019. New York, 1 oktober 2018– Ledande marknadsförings- och medie-organsationer presenterar en beta-versionen av en…

Detaljer

2 miljoner domäner med Ads.txt

2 miljoner domäner med Ads.txt – IAB rekommenderar köpare att välja auktoriserade säljare I september 2017 lanserades ads.txt och togs omedelbart i bruk av den digitala marknadsföringsbranschen även i Sverige. Ads.txt är en förkortning av “Authorized Digital Sellers” och är en enkel, flexibel och säker metod som publicister och leverantörer kan använda för att upplysa…

Detaljer

Ny vägledning för användning av cookies från PTS

Post- och telestyrelsen (PTS) har tagit fram vägledning till webbplatsinnehavare om cookies Vägledningen innehåller råd och exempel på hur man informerar om cookies på sin webbplats. Kakinformationen ska underlätta för användare att ta ställning till kakor. Här är en länk till PTS Vägledningen. IAB Sverige tillsammans med andra organisationer tog fram en Rekommendation för användande av Cookies…

Detaljer

EU-förslag på skydd för företag mot onlineplattformar

IAB har inbjudits att yttra sig över ett förslag från EU-kommissionen till reglering av onlineplattformar som Facebook, App Store etc.  Kommissionen vill skydda små och medelstora företag mot plattformars ”potentiellt otillbörliga affärsmetoder”. Kommissionen vill införa särskilda tvistlösningsregler, och krav på ökad transparens i plattformarnas Allmänna villkor när det gäller Skäl för avlistning av företag som…

Detaljer