LEAN – Light, Encrypted, AdChoice-supported, Non-invasive ads

IABs globala branschinitiativ LEAN driver branschen mot att skapa bättre användarupplevelse för digital annonsering.

IAB Tech Lab har i med LEAN arbetat för:

  • Lättviktiga annonser enligt IAB Sveriges Creative Guidelines
  • Kryptering (HTTPS)
  • Annonsval (adChoices, Transparency & Consent Framework) och
  • Icke-invasiva annonser (Coalition for Better Ads)

LEAN är en renodlad tekniska standarder som innehåller riktlinjer som LEAN har tagit fram. LEAN är även del av vårt svenska initiativ Annonsvänligt Sverige.

Nedan följer en kort sammanfattning av tillvägagångssätt. Detaljerad information finns här: https://iabtechlab.com/blog/what-does-it-mean-to-be-lean.

IAB Tech Lab lanserade LEAN-annonsprogrammet i slutet av 2015 och det har hjälpt till att öka medvetenheten om betydelsen och effekten av konsumentupplevelsen i branschen. Några av dessa har mottagits väl och antagits i stor utsträckning

Med tiden har det blivit klart att komplexiteten att utveckla ett objektivt LEAN-system.

LEAN har ingått i Sverige i ramverket Annonsvänligt Sverige sedan 2016 som övergick i  regelverket för Gold Standard sedan 2019.

Vi rekommenderar att marknaden antar denna specifika standarder och IAB Tech Lab kommer att arbeta för att tillgängliggöra verktyg så att det blir enkelt att anta riktlinjerna i standarden för publicister och annonsörer för att skapa säkra och tilltalande konsumentupplevelser. 

Ser fram emot ditt stöd och att du uppskattar vårt uppdaterade sätt att skapa bättre reklamupplevelser!

Kontakta IAB Tech Lab för mer information.

Relaterad bild