26 november rapporterades det att Mozilla, operatör av Firefox webbläsare, kommer att blockera IAB:s DigiTrust-ID.

IAB Tech LAB, Jordan Mitchell: “Detta kommer inte som en överraskning. Vi vet att vissa företag tar ställning att det inte finns något tillräckligt konsumentvärde för att motivera “spårning” (anonym publikigenkänning) av något slag. Inte ens för användning vid kommunikation av sekretessval. De utgår från att man inte kan lita på någon tredje-part.

IAB tar en annan ståndpunkt: att förtroende bör upprättas direkt mellan konsumenter och varumärken och utgivare de litar på, tillsammans med de tredje parter dessa aktörer och utgivare litar på.

IAB Tech Lab: ”Vi kommer att fortsätta arbeta med att förbättra mekanik för integritet och förtroende. Detta genom konsumentens sekretessval, systemnivå och branschansvarigt ansvar. Vi tror att det finns värde för DigiTrust som en gemensam lösning och verktyg i detta sammanhang”.

IAB Europe och Tech Lab och är övertygade om att användarna genom industristandarder kan få den öppenhet och kontroll som lagen kräver och att det kan skapa tillförlitliga relationer mellan dem och de onlinetjänster som de litar på.

Exempelvis möjliggörs detta för konsumenten Transparency and Consent Framework (TCF) att där selektivt välja vilka användningsfall de är okej med och vilka företag, av de som frågar, de är bekväma att dela sina data med.

Dessa konsumentval meddelas och respekteras i hela ekosystemet.

Utan intäkter från datadriven reklam är det troligt att utgivare måste välja betalväggar för att överleva.  Detta skulle i själva verket skapa en tvådelad internetekonomi som endast tillåter de som kan betala för att få tillgång till informations-, underhållnings-, affärs- och annat innehåll av hög kvalitet, vilket minskar konsumenternas val och straffar media. Konsumenter måste kunna välja själva vilka onlinetjänster de betalar för och vilka de får åtkomst i utbyte mot en vilja att få reklam.

Detta är inte något som webbläsare bör förmedla: 80% av EU-medborgarna har sagt att de föredrar gratis innehåll med reklam framför betalt innehåll.