Ulla van Berkum, Senior Account Director, Adform

Den programmatiska handeln står idag inför många utmanade frågor. Nu tar IAB:s Task Force Programmatic nästa steg i att driva frågor framåt för den programmatiska världen. Med över 15 års erfarenhet och expertis inom digital marknadsföring tar Ulla van Berkum över rollen som ordförande för Task Force Programmatic.

Ulla van Berkum, Senior Account Director, Adform: “Det är viktigt att vi fortsätter driva utvecklingen framåt och att vi bidrar till ökad kunskapsnivå inom branschen, framför allt på annonsörssidan. Programmatic är en betydande beståndsdel i hela ekosystemet för marketing automation och inhousing, som i sina olika former kommer att fortsätta växa. På sikt innebär det många stora förändringar för vår bransch”

Task Force-gruppen har en viktig funktion i att driva utvecklingen i Sverige. Med Ullas kompetens och strukturerade sätt att arbeta ser hon möjligheter att styra och koordinera denna seniora grupp i rätt riktning – vars huvuduppgift är att utbilda, ena och informera branschen på ett så oberoende och transparent sätt som möjligt. Task Forcen är dessutom avsändare av Europas största Programmatic Event sedan åtta år.

“Det är otroligt roligt och en stor ära att axla denna roll. Jag har suttit med i Task Forcen i över fyra år och ser en del möjligheter till att förändra vissa arbetssätt eller vad Task Forcen ska leverera, både i form av material men även andra betydande komponenter” fortsätter Ulla van Berkum.

För IAB är de legala frågorna för programmatisk handel av högsta prioritet. Det är avgörande för hur reglering kommer att påverka den programmatiska handeln framöver. Det är således viktigt att vi uppmärksammar programmatisk handel och det sätt man kommer köpa digital annonsering i framtiden. En viktig aspekt är att kunna göra det på ett smart sätt genom att rikta annonsering. På så vis kan annonsörer nå bättre resultat och publicister ta mer betalt.