Nominerade 2019

Efter intensiva jurymöten i mars är följande bidrag nominerade till årets IAB Sweden Mixx Awards…

Bästa Kampanj Direkt Respons
Wakakuu x ELLE ICON
Aller Media med Wakakuu

Hyresgästföreningen Mot Marknadshyror
Chimney Group med Hyresgästförening

Älskade Assistent
Scream & Ruth reklambyrå med Kommunal

GB Glace Share Joy – Swisha glass till en vän sommaren 2018
Schibsted & Mindshare med GB Glace / Unlivever

Det är slut nu
Scream, FWD reklambyrå & Loudly Agency med RFSU

Bästa Digitala Säljteam
Bonnier News Brand Studio
Leeads
Relatable
Telia
Visual Art

Best Search Campaign
Automation and Innovation driving growth
Docklin Digital med Apotek Hjärtat

Capitalizing on the worlds biggest event to drive brand awareness and increase of online sales through search engines
iProspect med Svenska spel

mSearch for OKQ8 – a collaboration between SEM and SEO
GroupM med OKQ8

Search Marketing Automation on a global scale
Mindshare powered by GroupM med SAS

It never happens to me
Raw Digital med Europeiska ERV

Bästa Kampanj Innovation
The Out of Home Project
Clear Channel med Prime

”Omniocean” – ett unikt sätt att matcha offlinedata med onlinedata
Delta Projects med Synsam

Glitter Lounge på Fashion Week
Glitter International med Patriksson Communication

Pantamera humor
Scream & Storyfire med Returpack

Janne Walk (Oddset)
Visual Art, Perfect Fools och OMD med Oddset Svenska Spel

Bästa Annonsmiljö
Acast
Bonnier- Dagens Nyheter
Bonnier- Expressen TV
Primetime
Schibsted

Bästa Influencer-kampanj
Polismyndigheten satsar på Influencer Marketing
Cure Media med Polismyndigheten

Besöksrekord på Tekniska Museet med Theoz
Hear Mediabyrå med Tekniska Museet

Samsung X-mas Oldfluencer @byladysilver
Samsung & Socialminds

Pantamera humor
Scream & Storyfire med Returpack

Fotbollstuben
Splay One med Intersport

Köp biljetter


Vinnare

2018 

Bästa Kampanj Direkt Respons: QUISMA MED SF ANYTIME

Motivering Vinnaren av årets Bästa Digitala kampanj- Direkt Respons inspirerar genom att koppla ihop teknologi och en datadriven strategi på riktigt. Quisma med SF anytime “Goodbye Media Planning; Hello Audience Planning” visar hur man på ett unikt sätt kombinerat första-, andra-, och tredje-parts data och genom smart användande av personas skapat relevans i alla kontaktytor. Resultatet är en kampanj som tripplat försäljningen och halverat kostnaderna.
Vinnarfilm

Nominerade
Dentsu Aegis/Amnet/iProspect med Coop Medmera
Growth Hackers Sthlm med Halebop Locall
Mindshare/Nyheter24/Splay med Unilever – Knorr
PHD/Ruth med Läkare utan gränser
Quisma med SF Anytime

 

Bästa Kampanj Innovation: VISUAL ART OCH WAVEMAKER MED HALEBOP FÖRSENINGSSURF 

Motivering Vinnaren av årets Bästa Digitala kampanj- Innovation hittade rakt in i målgruppen genom att gå utanför de vanliga medielösningar med en personlig kampanj i det offentliga rummet. Kampanjen är kreativ, spetsig och relevant och visar även på innovativ användning av data. Genom att skapa en nytta för målgruppen när den som mest av allt behöver den fick Visual art och wavemaker ”Att göra förseningar till något bra!” välförtjänt kärlek och buzz.
Vinnarfilm

Nominerade
OMD/Change the Agency med Skanska Nya Hem
Precis Digital med Gant
Scream/Edelman Deportivo med IQ Initiativet
Universal Music & Brands med Returpack
Visual Art/Wavemaker med Halebop

 

Bästa Digitala Säljteam: QUANTCAST

Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Säljteam har redan skördat stora framgångar och fortsätter att ta rejäla kliv framåt. 
Genom en gedigen plan för vidareutveckling av sin personal och goda resultat har många kunder valt att öka sina kampanjbudgetar. Quantcast har ökat omsättningen i 30 månader på raken och framförallt vunnit många nya kunders förtroende. Värt att nämna är säljteamets korta svarstider som uppskattas av många.
Vinnarfilm

Nominerade
KIT
Leeads
Quantcast
Spotify
Visual Art

 

Bästa Digitala Annonsmiljö: SCHIBSTEDT MEDIA GROUP

Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö har sett resultatet av ett långsiktigt arbete där man fokuserat på grundorsakerna istället för att behandla symptomen. Med hjälp av tvärfunktionellT arbete har Schibsted Media Group på nya innovativa sätt inte bara löst problem och utmaningar, utan också affärsutvecklat och skapat nya lösningar. Allt utifrån fokus på användaren och deras beteende och behov.
Vinnarfilm

Nominerade
Acast
Expressen
MTG
Schibsted
Spotify

 

Bästa Influencer-kampanj: SPLAY MED ACO SPOTLESS

Motivering Årets vinnare av Bästa Influencer-kampanj har skapat en produktnära kampanj med ett fenomenalt utfall och har prioriterat ett långsiktigt ambassadörskap med ett brett urval av engagerade influencers som känns inkluderande och autentisk. Splay med ACO Spotless “ACO Spotless” visar även prov på långsiktighet och kostnadseffektivitet.
Vinnarfilm

Nominerade
Creuna med Libresse
Mindshare/Made to order med Stadium
Mindshare/Nyheter24/Splay med Unilever
Mindshare med AMF
Splay med Aco Spotless

 

Best Search Campaign: iPROSPECT MED ELGIGANTEN 

Motivering Med automatisering och kundupplevelsen i centrum har iProspect med elgiganten “Elgiganten – Increase business value through automation” genom nyttjande av nya verktyg på ett bra sätt lyckats ta söket till nya nivåer avseende effektivitet och lönsamhet.
Vinnarfilm

Nominerade
iProspect med Elgiganten
Precis Digital med Daniel Wellington
Raw Digital med Best of Brands
Tre Kronor Media med SAS

IAB Person of the Year: DAVID BJÖRK, MEDIACOM

Motivering Under åren har David bidragit till god gruppdynamik i task force, agerat tålmodigt och passionerat för branschens viktiga frågor som vast-standard, mätningar, betalningsmodeller, fraud och effekt mm. Davids fokus har alltid varit att fortsätta utbilda om och utveckla kanalen. Med stort engagemang och humor har han varit med och drivit online video framåt via IAB’s task force under många år och de senaste två i rollen som ordförande.


2017
Bästa Kampanj Direkt Respons: STARCOM & MAX HAMBURGARE
Motivering Att vara tidsenlig och human lönar sig. I en föränderlig värld där vi dagligen brottas med fördomar, oroliga vindar och falska nyheter så är det viktigt att vara juste! Starcom och Max Hamburgare har visat att det går att kombinera sunda värderingar med fantastiska resultat. Så förutom att kampanjmålen överträffades med 100%, bidrog årets vinnare till att göra världen lite vänligare. Om fler företag gjorde samma sak så är vi övertygade om att vi går emot en ljusare framtid!

Nominerade Cadreon: Apotek Hjärtat, Curamando: SBAB, Mindshare: Unilever, Quisma: Apotek Hjärtat

Bästa Kampanj Innovation: CLUTCH ENTERTAINMENT OCH SONY MUSIC MED SCREAM
Motivering Förutom en genuin kunskap om målgruppen samt en fingertoppskänsla kring produktens egenskaper lyckades Clutch Enternainment och Sony Music Sweden kombinera ett flertal nytänkande redskap för att nå framgång. Det visar inte bara nyfikenheten i att ligga i framkant utan även en genuin kompetens om hur de olika delarnas egenskaper bilder ett framgångsrikt koncept! Innovation som skapade fantastiska resultat!

Nominerade Actionist: Biolabbet, Carat: Arla, Splay: Intersport, Spotify: Kent

Bästa Digitala Säljteam: VISUAL ART
Motivering Årets Digitala Säljteam har ett DNA som genomsyras av utmanar- och transformationsgener.

Visual Art driver och utvecklar en traditionell bransch med hjälp av den senaste tekniken, på ett datadrivet sätt maximerar de effekten av kundernas kampanjer. Årets vinnare levererar högsta resultat utifrån tillväxt, resultat och kundnöjdhet. Dessutom är man enligt de anställda en innovativ, kreativ och lärande arbetsplats.
Nominerade: Acast, Quantcast, TV4, United Influencers

Bästa Annonsmiljö: MTG
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö har både annonsören och besökaren i ett starkt fokus. Med hög teknisk kompetens levererar MTG en bra upplevelse i alla plattformar. Med en tydlig strategi mot Adblockers var de först ut av videoaktörerna att bli certifierad enligt Annonsvänligt Sverige.

Nominerade Metro Mode, Schibsted, TV4

IAB Person of the Year: Dilem Güler
Motivering Med passion, engagemang och professionalism har hon lett flera viktiga task forces inom IAB Sverige som Display, Viewability och nu Digitala Annonsaffären. Hon har alltid stort fokus och tydlighet i att leverera resultat i form av verktyg som förenklar vardagen i det digitala eko-systemet. Hon har en betydande del i IAB Sveriges utveckling och arbete genom att driva viktiga frågor för branschen. För det vill IAB Sveriges styrelse ge utmärkelsen ”Person of the Year” 2017 till Dilem Güler.


2016

Bästa Annonsmiljö  ACAST
Motivering  Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö levererar en upplevelse i världsklass till både användare och annonsörer. Innehåll, design, funktion och teknisk leverans skapar tillsammans en sömlös upplevelse som sätter en ny standard på den svenska marknaden.
Nominerade Omni Screen Interaction/Fotbollskanalen Spotify SvD

Bästa Digitala Säljteam  WIDESPACE
Motivering  Årets vinnare av Bästa Digitala Säljteam går till ett bolag som påvisat genomgående höga resultat på alla uppställda kriterier. De har varit lyhörda och fångat upp önskemål och behov från marknaden. Behov som snabbt förts över till produktutveckling, där innovation varit ett tongivande element. Resultatet har inte minst kunnat påvisas genom extremt nöjda kunder.
Nominerade Prisjakt Quantcast Schibsted Local Team SvD

Bästa Kampanj Branding  STARCOM MED SVENSKA KYRKAN
Motivering  Årets vinnare av Bästa Kampanj Branding har med stor kreativitet och teknisk höjd levererat en innovativ kampanj som väckt starkt engagemang både inom och utanför Sveriges gränser. Baserat på en stark och allmänmänsklig insikt har man tagit fram en idé som genom ett innovativt användande av modern digital teknik och sociala medier fått stor genomslagskraft. Vinnaren har använt digital kommunikation för att föra människor närmare varandra och har gjort ett av världens äldsta varumärken tillgängligt för många fler.
Nominerade  Bonnier News-Motorklubben/Försvarsmakten, Mediacom-Gillette, OMD-Pierre Robert, OMD-McDonald´s Maestro Classic

Bästa Kampanj Direct Respons  ABAKUS MED IF SKADEFÖRSÄKRINGAR
Motivering  Årets vinnare av Bästa Kampanj Direct Respons har genom ett nytt grepp lyckats öka intresset för bolagets varumärke och produkter. På ett framgångsrikt sätt har de fått liv i en förbrukad DR form, epost, och gjort kanalen hyperrelevant. Från ett fokus på produkt och pris till att erbjuda innehåll och tips i förebyggande syfte har de förbättrat lönsamheten och engagerat den annars för dem svåra men viktiga yngre målgruppen.
Nominerade Mediacom-Jotex, Starcom-Vimla, Scream-Gotlandsnus/Qvitt, OMD-EFI

2015

Bästa Annonsmiljö  OMNI
Motivering  Motivering  Vinnaren arbetar med helheten och har med sin genomarbetade sajt mejslat fram lösningen med användarna i fokus. Man har kundanpassat sitt erbjudande med ett innovativt anslag och har en plattform av världsklass som är väl anpassad till hur de flesta människor konsumerar nyheter idag – på mobilen. Omni tar ansvar för helhet.
Nominerade HD Sydsvenskan, MSN (Nya), Omni, OS på Viaplay

Bästa Digitala Säljteam  UNRULY
Motivering  Vinnaren har ett säljteam som är nyskapande och erbjuder unika lösningar till kunden. Säljteamet har en unik framtoning, stor lekfullhet i sitt säljarbete samtidigt som kvalitet står i fokus. Juryn anser att Unruly ligger i tiden när TV-pengar flyttar online.
NomineradeMicrosoft, Spotify, Widespace, Unruly

Bästa Kampanj Branding  HOWCOM / BLOMQUIST & CO
Motivering  Vinnaren har med både hög kreativitet och effektivitet nått ut med ett tråkigt ämne men med humor gjort det intressant. Att dessutom ta fram och få ett nytt begrepp etablerat för ett beteende som också blivit vedertaget är ett tydligt kvitto på framgång. Med multikanalstrategi i digitala kanaler och med extremt utfall har kampanjen paradoxalt nog lyckats i just de kanaler den vänder sig mot, men endast i den givna situationen ”Sluta Rattsurfa”!
Nominerade McDonald’s Fruit Match, DDB/OMD, Sluta Rattsurfa – Transportstyrelsen,, HowCom/Blomquist & Co, Transparent Banking – Nordnet, Fortune

Bästa Kampanj Direct Respons  HALEBOP MED QUISMA
Motivering  Vinnaren visar på ett väl genomfört och genomtänkt arbetssätt i en kombination med avancerad teknik. Kampanjen visar på hur big data kan användas för att sänka medieinvesteringarna och samtidigt öka försäljning
Nominerade Barncancerfonden Blogg Battle, AdoreYou/Bonnier Tidskrifter/IUM, Consumer Journey – Halebop, Quisma, True Behaviour Targeting – ASUS, PHD Sweden

2014

Bästa annonsmiljö  DI.SE
Motivering Med en väletablerad och över tid älskad och populär sajt som under lång tid varit ett självklart alternativ för annonsörer som förväntar sig ROI och pålitliga leveranser.
Med kreativa lösningar samt målgrupps-anpassade och optimerade placeringar levererar sajten förväntat resultat oavsett kanal. Sajten har dessutom och tack vara detta lyckats bi-behålla en föredömligt stabil och välmotiverad hög prisbild jämfört med marknadsgenomsnittet.
Nominerade Bonnier Tidskrifter, DI.se. TV4 

Bästa Digitala Säljteam  Bonnier Tidskrifter
Motivering Företaget har det senaste året dragit in som en virvelvind över det digitala medielandskapet. Säljteamet har genom ett flexibelt, genomtänkt och för kunden skräddarsytt paket gjort det möjligt att erbjuda kunden en levande magasinmiljö online med möjlighet att mäta, optimera och även målgruppsanpassa. Utveckling, kundnöjdhet/affärsnytta, har varit motorn för säljteamet som läst av kundernas behov och säkerställt att detta sprids vidare inom företaget. Grattis Bonnier Tidskrifter
Nominerade Bonnier Tidskrifter, Mediekompaniet, Widespace

Bästa Kampanj Branding  MEDIACOM – BREDBAND 4G – TELE 2
Motivering  I Tele2 4G kampanjen har de lyckats göraTele2´s 4G produkt relevant genom att använda djup konsumentinsikt, kreativ höjd och unik mobilteknologi. Genom att använda själva produkten har de lyckats med att presentera kampanjen i rätt ögonblick, för rätt målgrupp och på rätt plats. Utöver det, så har de lyckats driva varumärkeseffekt och försäljning till en lägre kostnad. Det är inte varje dag en marknadsförare lyckas med det! Grattis Mediacom och Tele2!
Nominerade MediaCom med Tele 2, Bredband 4G, MediaCom med Gilette Venus, Mindshare med Ben & Jerry

Bästa Kampanj Direct Response  OMD – MCDONALD´S APP
Motivering  De har visat att det går att navigera kunder rätt i en digital djungel. Genom att analysera beteende och data har ni ökat kundnyttan för restaurangbesökare genom en sökstrategi. Kampanjen och första priset bekräftar att McDonald’s är ett föredöme när det gäller att implementera en ”mobile first” strategi. Grattis OMD och McDonald’s!
Nominerade MediaCom & Quisma med Hifi Klubben, OMD med McDonald’s App, Phd med Viasat Always On