NOMINERADE MIXX AWARDS 2021:

Bästa Influencer marketing-kampanj 

Acast och Bizkit Havas med Match – Match take-over: Det Skaver Dejtar & Fredagsvibe på Dejt
Juryns motivering: En av de viktigaste nycklarna för framgång är att matcha varumärket och idén med rätt influensers. I detta fall lyckades man verkligen med ”A match made in heaven” och en starkt bärande kreativ idé vilket också gav resultat.

Splay One med We Effect och Vi-skogen – Hela Sverige mot Hungerpandemin
Juryns motivering: Kraften i den här kampanjen har fått en mångfald av influensers hjärtan att brinna vilket skapat ett engagemang utöver det vanliga. I ett flertal olika kanaler, både köpta och förtjänta har budskapen stärkt varandra och spridits över en längre tid.

Reach Sweden med 3 Vänners Glass
Juryns motivering: En lösning i samtiden som på ett effektivt sätt drar nytta av musikens kulturella uttrycksätt och plattformar som TikTok – det smakar gott när det smälter i munnen och träffar rakt in i hjärtat på målgruppen. 

Aller media med Multi-Gyn – Ditt underliv ska inte lukta vanilj
Juryns motivering: Hur pratar man om något intimt? Det är svårt. Ännu svårare är det att få andra att dela med sig av det som upplevs som nära och kanske skamligt. Med humorn som hjälp lyckas kampanjen på ett fint sätt lösa upp hämningar och öppna upp människor för att dela med sig och diskutera – det svåra blev plötsligt lätt.

Scream, We are era och Loudly med Loka Crush – #WeCRUSH 
Juryns motivering: Tänk er en kampanj som ska få unga att vilja göra något med sina föräldrar på TikTok, det krävs en hel del magi för att få det att fungera. Här har man på ett unikt och lekfullt sätt lyckats skapa engagemang och deltagande genom ett innehåll som verkligen är anpassat efter målgruppens villkor och uttrycksätt.

 
Bästa Annonsmiljö

Acast
Juryns motivering: I denna brusfria miljö är användaren både kung och drottning, vilket ger bevisad effekt. Glöm reklamtrötthet – här snackar vi annonspigghet!

PlayAd Media Group
Juryns motivering: Flexibilitet och målgruppsinriktning kännetecknar denna egenutvecklade plattform, som på kort tid har utvecklats till en av marknadens mest framstående tekniska lösningar för videoaffären. Att den dessutom placeras hos lokala publicister med hög trovärdighet bådar gott för morgondagens annonsmarknad.

Primetime
Juryns motivering: Denna samtidens lägereld lyckas med konststycket att engagera tittaren. Här vävs det kommersiella budskapet in i en lustfylld miljö, långt bortom konventionella annonsformat.

 
Bästa digitala kampanj – Innovation

Verve Group och Scream med Hövding Sverige – Hövding’s Mobility & Location OOH-Campaign
Juryns motivering: En nytänkande och innovativ kampanj som genom mobila utomhustavlor har lyckats nå sin målgrupp i rätt miljö. Med realtids-data lyckades man skapa en multikanalskampanj som gav positiva resultat för både varumärket och konsumenten.  

Wavemaker med L’Oréal – AI increasing media ROI for L’Oréal
Juryns motivering: Genom imponerande implementering av ekonometri omsatt i praktiken har man i denna kampanj lyckats driva digitalförsäljning över flera plattformar.

Mindshare och Snapchat med Unilever – Dove #checkyourself
Juryns motivering: Med en unik snapchat-lins har man med denna kampanj lyckats nå sin målgrupp på ett interaktivt, användarvänligt, engagerande och innovativt sätt. Kampanjen #checkyourself ger kvinnor möjlighet att ta del av information som kan vara helt livsavgörande.

Mindshare och Forsman & Bodenfors med Volvo Car – Volvo Car – e-com launch
Juryns motivering: En kampanj som disrupterar en traditionell bransch och lyckas förändra användarnas köpresa. Med en integrerad och implementerad lösning driver kampanjen köp av kapitalvaror digitalt.

Scream och Valtech RADON med RFSU – Sense Me – Sounds of Lust
Juryns motivering: En mångbottnad kampanj med it-factor av ljud, video, musik och interaktivitet. Kampanjen har uppmärksammats och väckt lusten hos målgruppen och lyft både försäljningen av produktserien och fått marknaden att växa.

 
Bästa digitala kampanj – Direkt respons

Keybroker och ARC: Curamando & Animal med NORNORM – Trophy Company Hunting on Digital Media
Juryns motivering: En kampanj som har utmanat en traditionell säljteknik till en framgångsrik datadriven digital marknadsföringskampanj.

MediaCom med Specsavers – Specsavers nyttjar potentialen i sin förstapartsdata
Juryns motivering: Genom att använda förstapartsdata har man utnyttjat de digitala kanalerna på ett kreativt och effektivt sätt vilket har resulterat i ett fantastiskt genomslag.

 
Bästa Sökkampanj

PHD Media med Bayer – Dynamic Pollen Levels in Paid Search 
Juryns motivering: Genom generiska söktermer har PHD Media och Bayer på ett smart sätt lyckats generera trafik till en ny webbplats med aktuell information för användaren.

Docklin med Office Depot – Future proofing digital acquisition in the midst of the pandemic
Juryns motivering: Docklin och Office Depot har med flera olika strategier lyckats anpassa sig efter en föränderlig marknad. Med ett smart strategi- och tekniktänk har man framgångsrikt gett både befintliga och nya kunder det de söker.

MediaCom med Husqvarna – Husqvarna – Från information till inspiration på några månader
Juryns motivering: Med fokus på användaren och genom att nyttja fördelarna med SEO har MediaCom och Husqvarna lyckats med en imponerande varumärkesförflyttning som har gett användaren inspiration och värdefullt innehåll.

 
Bästa Digitala Säljteam

Mediekompaniet
Juryns motivering: Med insikter och analys som tydliga kärnvärden, tillsammans med en imponerande intäktsökning, har Mediekompaniet gjort ett fantastiskt starkt år. 

Bauer Media – Podcast Sales Team
Juryns motivering: I en extremt snabbrörlig bransch och med ett relativt nystartat team, har Bauer Medias Podcast sales team visat upp en svindlande tillväxt samtidigt som man kunnat sätta kunden i centrum. 

TikTok
Juryns motivering: På kort tid har TikTok lyckats etablera sig som en av de mest närvarande medierna i Sverige. Med en hög innovationsgrad och tydlig struktur har de snabbt blivit en tung spelare på den svenska marknaden.  

Laget.se
Juryns motivering: Som en unik spelare på en stor spelplan har Laget.se genererat imponerande siffror trots en extra utsatt bransch under pandemin. De har skapat ett starkt säljteam med solid värdegrund och tydligt samhällsengagemang. 

Schibsted
Juryns motivering: Med stort Mod och fokus på sina medarbetare, har denna gigant fortsatt att utvecklas. Resultaten är imponerande och man visar fortsatt varför man är ett säljteam att räkna med! 

Stort lycka till alla nominerade!