Huvudsyftet med kursen är att höja kunskapsnivån om digital marknadsföring. Kursen riktar sig i första hand till dig som jobbar med kommunikation, marknadsföring och PR/reklam och vill göra en djupdykning inom det digitala medielandskapet med dess utmaningar och möjligheter.
Om kursen
Innehållet i kursen är skapat av ledande branschexperter både i Sverige och USA och bygger på globala standarder framtagna av IAB. Kursen passar oavsett disciplin eller nivå inom ditt företag – dig som är marknadsansvarig/chef, marknadsassistent, produktchef, marknadskoordinator, social media manager, online media/digital manager, kommunikationsansvarig/assistent, projektledare etc.
Kursupplägg
1 Introduktionsfilm
Majoriteten av kapitlen startar med en introduktionsfilm på cirka fem minuter
2 Självstudier
Till varje kapitel läser du sedan igenom kursmaterialet.
3 Fördjupningsmaterial
Du kan även ta del av användbart fördjupningsmaterial.
4 Övningsfrågor
Efter varje kapitel är det möjligt att testa dina kunskaper med hjälp av övningsfrågor.
5 Certifieringsprov
När du känner dig redo gör du ett certifieringsprov på det aktuella blocket. Du har tre försök och behöver minst 80% rätt för att bli godkänd.
6 Grattis till certifieringen!
Som ett bevis på avklarad kurs erhåller du ett certifikat som du hämtar hem i plattformen. Certifikatet styrker ditt CV och din LinkedIn-profil.
Kursens innehåll
Kursinnehållet är fördelat på fyra block: Marknadsmodeller/Målgruppsprofiler, Digitala Kanaler, Digitala medielandskapet och Beställarens roll i det digitala medielandskapet.
- Marknadsöversikt
- Vad är Effekt
- GDPR / Dataskyddförordningen
- Övningsfrågor
- Certifieringsprov block 1
- Synlighet av dina kampanjer
- Viewability
- AdFraud
- Reklamtrötthet
- Attribution och konverteringsvärden
- Mätverktyg
- Att välja rätt KPI:er
- Utvärdering av digitala kampanjer
- Mediematematik samtliga områden
- Akronymer & Terminologi
- Övningsfrågor
- Certifieringsprov block 2
- Display-annonsering
- Sökmarknadsföring SEO och SEM
- Online Video
- Sociala medier
- Influencer Marketing
- Digital Audio & Podcast
- Digital Out of Home – DOOH
- Mobilannonsering
- E-post marknadsföring
- Programmatic handel
- Native Advertising
- Kreativa riktlinjer för digital marknadsföring
- Svenska & Internationella Standards
- Övningsfrågor
- Certifieringsprov block 3
- Beställarens roll gentemot din byrå
- Värdet av en tydlig brief
- Marknadsföringens regler och riktlinjer
- Varumärkesbyggande marknadsföring
- Det föränderliga digitala medielandskapet
- Övningsfrågor
- Certifieringsprov block 4
Kostnad
3 350 kr för deltagare från medlemsföretag
4 450 kr för deltagare från icke medlemsföretag
12 % rabatt vid 3 – 5 deltagare
20 % rabatt vid fler än 6 deltagare
Vid fler än 20 deltagare lämnas offert
Digital Media – Buying & Planning
3350 kr (4550 kr som icke medlem)
Ansök nu
Redan registrerad? Till plattformen
Kursinformation
- Beräknad studietid 20-25 timmar
- Kursen genomförs på vår digitala utbildningsplattform
- Du har åtta veckor på dig att genomföra kursen