Viewability – med fokus på synbarhet

HELA SEMINARIET PÅ IAB SVERIGES YOUTUBE-KANAL

Vi live-streamade som vanligt seminariet! Enskilda inslag hittar du i agendan nedan.

Mycket har gjorts för att förbättra kvaliteten för digital annonsering och utvecklingen har gått framåt med mer robusta digitala mätmetoder. Viktiga steg har tagits mot att leverera mer “realistiska” mätningar. En mer exakt och konsekvent viewability-mätning hjälper till att skapa en mer pålitlig digital “opportunity to see”.

IAB har arbetat både lokalt och globalt för att höja målen för mätning av digital reklam för alla intressenter. IAB jobbar även för att förbättra användarupplevelsen och mätning av digitala annonser, vilket är viktiga steg för att öka förtroendet för digital annonsering.
Utöver detta är det primära målet med de tekniska måtten att bidra till att minska skillnaderna mellan olika mätverktyg för “viewability”.

Var står vi idag? Vilka lösningar kan vi erbjuda och vilka utmaningar står vi fortfarande inför? Det är några av de frågor som kommer tas upp. Missa inte det!

Agenda

  • Charlotte Thür, VD för IAB Sverige, hälsar välkommen. Presentation Gold Standard
  • Ordförande i task forcen Jane Westermark, Schibsted, talar om vad som hänt sedan 2016 samt om task forcens arbete senaste året.
  • Hur ser aktuella läget ut för mediekvalitetsmåttet viewability i annonsering? Ny statistik presenteras från våra globala aktörer IAS. Youtube-presentation
  • Vilka faktorer är det som påverkar Viewability? Webb vs App? På YouTube
    Vilka lösningar finns och vilka utmaningar står vi fortfarande inför? Oskar Karlsson, Seenthis, presenterar material hämtat från nya Best Practice Guidelines – Viewability Measurement.
  • Paneldiskussion – Hur viktigt är det med ett tekniskt branschmått?
    I panelen: Moderator Björn Lindholm, IAS. YouTube

    • Jan Montwill – Digital Director, Mindshare
    • Fredrik Forsberg – CEO, Reprise Digital
    • Jenny Brännmo – Digital Client manager, Carat
  • Hur ser publicisternas ansvar ut? Jane Westermark, Schibsted, Samuel Ghebresellase, Bonnier News och Jonas Linnér belyser användarbeteende, tekniska förutsättningar, juridiska faktorer och levererar spaningar framåt. YouTube
  • David Rasmusson, NENT Group – Case – En publicists tankar om viewability. På YouTube
  • Hur viktigt är viewability och vilka fördelar finns det? Köparsidan belyser dessa frågor med hjälp av ett case som presenteras av Jenny Brännmo, Carat och Rasmus Svensson, PhD. YouTube

När: 15 maj kl 08.30 – 10.00
Var: Live-streamas från Playhouse teatern, Drottninggatan 71A, Stockholm
Hur går det till: Anmälda får en länk till sändningen någon dag innan seminariet via mail.

Hämta hem Best Practice Guidelines 3.0

Säkerställ att du bokat in eventet i din kalender!
Seminariet är kostnadsfritt för medlemmar. Icke medlemmar kan också delta via vår Youtube-kanal mot ett biljettpris om 1 biljett á 500 kr.