Digital Sales – Tech & Data

Varför ska man gå Digital Sales – Tech & Data?

Vi ser en fortsatt snabb utveckling inom digitala medier och det är avgörande att du som säljare hänger med och tar till dig nödvändig kunskap. Digital Sales är en framåtlutad kurs som hjälper dig att bli vassare i din roll genom att du får en grundlig genomgång av dagens mediekanaler med oberoende kursinnehåll från personer verksamma i hela branschen. Certifieringen ger dig en kvalitetsstämpel på din kompetens inom digital marknadsföring, vilket också signalerar hög professionalism gentemot annonsörer och byråer.

  • Studietakt: 8 veckor
  • Beräknad studietid: 20-25 timmar
  • Studieort: Distans
  • Kostnad: 3350 kr som medlem och 4450 kr som icke medlem
  • Efter godkänd kurs erhåller du ett certifikat som kvitto på dina kunskaper

Vem är behörig?

Digital Sales kursen riktar sig till enskilda personer, team eller hela avdelningar. Den primära målgruppen är säljare av digitala mediekanaler som har erfarenhet från branschen eller tidigare omfattande branschutbildningar. Kursen är en mycket bra fördjupning för de säljare som tidigare gått IABs Onlinesales certifiering.

Hur ser upplägget ut?

Du att bestämmer själv takten på studierna och tentar av de olika blocken var för sig. Du har maximalt åtta veckor på dig att genomföra kursen (beräknad studietid 20–25 timmar). När du genomfört alla avsnitt och klarat minst 80 % rätt på varje delprov erhåller du ett digitalt diplom samt certifieringssigill. Skulle du få underkänt på provet har du fem dagar på dig att plugga innan du kan göra om. Som ett bevis på dina kunskaper kan du sedan titulera dig IAB Sweden Certified – Digital Media – Buying & Planning. Varje block ser ut ungefär såhär:

Vad innehåller kursen?

Kursinnehållet är fördelat på tre block: Digitala affären, Data och verktyg och Digitala kanaler.

BLOCK 1 – MARKNADSFÖRINGSMODELLER & MÅLGRUPPSMÖJLIGHETER

– Marknadsöversikt
– Vad är Effekt
– GDPR / Dataskyddförordningen
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 1

BLOCK 2 – VIKTIGT ATT VETA I EN SÄLJARES VARDAG

– Köp- och Säljverktyg i säljarens vardag
– Var inhämtar du information
– Grunderna i GDPR / Dataskyddsförordningen
– Marknadsföringens regler & riktlinjer
– Digitala verktyg & tekniker
– Akronymer & Terminologi
– Mediematematik samtliga områden
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 2

BLOCK 3 – DIGITALA MEDIEKANALER

– Display-annonsering
– Sökmarknadsföring SEO och SEM
– Online Video
– Sociala medier
– Influencer Marketing
– Digital Audio & Podcast
– Digital Out of Home – DOOH
– Mobilannonsering
– E-post marknadsföring
– Programmatic handel
– Data i möte med kunden
– Native Advertising
– Viewability Measurements
– Kreativa riktlinjer för digital marknadsföring
– Svenska & Internationella Standards
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 3

Förnyelse

Certifieringen är giltig under en period av två år. För att diplomet skall förlängas ytterligare två år utan avbrott behövs en godkänd förnyelse av certifieringen inom nio månader. Med en godkänd förnyelse av certifiering menar vi att du ska delta på två av våra seminarier/events.

Kostnad

3 350 kr för deltagare från medlemsföretag 4 450 kr för deltagare från icke medlemsföretag 12 % rabatt vid 3 – 5 deltagare 20 % rabatt vid fler än 6 deltagare Vid fler än 20 deltagare lämnas offert