Digital Media - Buying & Planning

Varför ska man gå Digital Media – Buying & Planning?

Huvudsyftet är att höja kunskapsnivån om digital marknadsföring och dess mediekanaler hos annonsörers marknadsavdelningar samt hos byråer. Kursen riktar sig i första hand till dig som jobbar med kommunikation, marknadsföring och PR/reklam och vill göra en djupdykning inom det digitala medielandskapet med dess utmaningar och möjligheter.

  • Studietakt: 8 veckor
  • Beräknad studietid: 20-25 timmar
  • Studieort: Distans
  • Kostnad: 3350 kr som medlem och 4450 kr som icke medlem
  • Efter godkänd kurs erhåller du ett certifikat som kvitto på dina kunskaper

Vem är behörig?

Kursen passar oavsett disciplin eller nivå inom ditt företag – dig som är marknadsansvarig/chef, marknadsassistent, produktchef, marknadskoordinator, social media manager, online media/digital manager, kommunikationsansvarig/assistent, projektledare etc.

Hur ser upplägget ut?

Du att bestämmer själv takten på studierna och tentar av de olika blocken var för sig. Du har maximalt åtta veckor på dig att genomföra kursen (beräknad studietid 20–25 timmar). När du genomfört alla avsnitt och klarat minst 80 % rätt på varje delprov erhåller du ett digitalt diplom samt certifieringssigill. Skulle du få underkänt på provet har du fem dagar på dig att plugga innan du kan göra om. Som ett bevis på dina kunskaper kan du sedan titulera dig IAB Sweden Certified – Digital Media – Buying & Planning. Varje block ser ut ungefär såhär:

Vad innehåller kursen?

Kursinnehållet är fördelat på fyra block: Marknadsmodeller/Målgruppsprofiler, Digitala Kanaler, Digitala medielandskapet och Beställarens roll i det digitala medielandskapet.

BLOCK 1 – MARKNADSFÖRINGSMODELLER & MÅLGRUPPSMÖJLIGHETER

– Marknadsöversikt
– Vad är Effekt
– GDPR / Dataskyddförordningen
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 1

BLOCK 2 – DIGITALA MEDIELANDSKAPET

– Synlighet av dina kampanjer
– Viewability
– AdFraud
– Reklamtrötthet
– Attribution och konverteringsvärden
– Mätverktyg
– Att välja rätt KPI:er
– Utvärdering av digitala kampanjer
– Mediematematik samtliga områden
– Akronymer & Terminologi
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 2

BLOCK 3 – DIGITALA MEDIEKANALER

– Display-annonsering
– Sökmarknadsföring SEO och SEM
– Online Video
– Sociala medier
– Influencer Marketing
– Digital Audio & Podcast
– Digital Out of Home – DOOH
– Mobilannonsering
– E-post marknadsföring
– Programmatic handel
– Native Advertising
– Kreativa riktlinjer för digital marknadsföring
– Svenska & Internationella Standards
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 3

BLOCK 4 – BESTÄLLARENS ROLL I DET DIGITALA EKOSYSTEMET

– Beställarens roll gentemot din byrå
– Värdet av en tydlig brief
– Marknadsföringens regler och riktlinjer
– Varumärkesbyggande marknadsföring
– Det föränderliga digitala medielandskapet
– Övningsfrågor
– Certifieringsprov block 4

Förnyelse

Certifieringen är giltig under en period av två år. För att diplomet skall förlängas ytterligare två år utan avbrott behövs en godkänd förnyelse av certifieringen inom nio månader. Med en godkänd förnyelse av certifiering menar vi att du ska delta på två av våra seminarier/events.

Kostnad

3 350 kr för deltagare från medlemsföretag
4 450 kr för deltagare från icke medlemsföretag

12 % rabatt vid 3 – 5 deltagare
20 % rabatt vid fler än 6 deltagare
Vid fler än 20 deltagare lämnas offert