FAQ Publicister
FAQ Medieköpare & kreativa byråer

Vad kostar det?

Det är kostnadsfritt att ansöka om att bli godkänd enligt Annonsvänligt Sverige Rekommendationen.

Hur blir jag Godkänd?

För att bli godkänd krävs det att sajten uppfyller samtliga krav i Annonsvänligt Sverige Rekommendationen.

  1. Fyll i ansökningsformuläret nedan.
  2. Efter att vi mottagit din ansökan kommer sajten att kontrolleras.
  3. Kontrollen sker av TS Mediefakta på uppdrag av IAB Sverige och tar ca 2-3 veckor.
  4. Under granskningen testas sajten för att säkerställa att den lever upp till rekommendationen för Annonsvänligt Sverige.
  5. Efter genomförd granskningen meddelar IAB Sverige resultatet och i samband med detta skickas sigillen till godkända sajter.
  6. Om sajten inte uppfyller rekommendationens krav meddelas ansvarig kontaktperson. Därefter har man därefter 30 dagar på sig att uppfylla rekommendationen.

Hur ansöker jag?

Ansök om godkännande-sigillen genom att fylla i ansökningsformuläret nedan.

Vad händer om jag inte uppfyller Rekommendationen?

Om sajten inte uppfyller rekommendationen meddelas ansvarig kontaktperson för ansökan och domänen får 30 dagar på sig att uppfylla kraven.

Vem kontaktar jag om jag har frågor?

Kontaktpersoner:
Charlotte Thür VD IAB Sverige
Tel: 0705-10 11 10, charlotte.thur(at)iabsverige.se

Johanna Andersson IAB Sverige
Tel: 0762-882474, johanna.andersson(at)iabsverige.se

Hur påverkas jag som byrå av AVS?

Annonsvänligt Sverige är främst riktat till säljare och köpare av media, men alla i näringskedjan inom digital annonsering påverkas av dokumentet. Inte minst ur ett tekniskt perspektiv.
Gällande riktlinjer kring maxvikter och annonsanrop skall mediaägare hålla sig inom ramverket beskrivet i “IAB Creative Guidelines”, “IAB Svensk & Internationell Displaystandard”. Och kravställa samtliga av dess leverantörer för att säkerställa att de följer ramverket.

Hur kan jag vara med och påverka?

  • Genom att ge feedback på Annonsvänligt Sverige rekommendationen som alltid går ut på remiss till IAB Sveriges medlemmar.
  • Genom att aktivt delta i task forcen för Annonsvänligt Sverige.

Varför är det viktigt att publicisten håller sig till rekommendationen?

Det är viktigt att publicisten håller sig till rekommendationen och kravställer samtliga av dess leverantörer för att säkerställa att de följer ramverket. Annonsvänligt Sverige 1.1 ämnar att initiera ett userfirst fokus som genomsyrar hela annonsmarknaden. Dokumentet bygger på konsensus i branschen där köpare och säljare av media värderar långsiktighet och samarbetsvilja. Aktuella publicister bär således yttersta ansvaret att dess annonsering håller sig inom ramarna för Annonsvänligt Sverige och dess samtliga komponenter.

 

 

Konsumenten i centrum

Riktlinjerna för Annonsvänligt Sverige ämnas fungera som ett verktyg för att få hävstång på hela näringskedjan inom digital media. De senaste årens kraftiga utveckling av adblocker­ användande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fokus på användarvänlighet.

Att varje aktör förstår sin och andras påverkan är av största vikt för att skapa en bättre användarupplevelse för konsumenten och därmed säkra fortsatt tillväxt i branschen. En av de mest bidragande faktorerna till försämrad konsumentupplevelse är tunga annonser och långsamma laddningar. Därför tar IAB krafttag för att få bukt på problemet. Nya riktlinjer för maxvikter och begränsning av anrop som är framtagna av IABs taskforce är inkluderade i Annonsvänligt Sverige.

Certifieringsprocessen
  1. Kontrollen sker av TS Mediefakta på uppdrag av IAB Sverige och tar ca 2-3 veckor.
  2. Under granskningen testas sajten för att säkerställa att den lever upp till rekommendationen för Annonsvänligt Sverige. Regelverket hittar du på sidan 5 i rekommendationen.
  3. Efter genomförd granskningen meddelar IAB Sverige resultatet och i samband med detta skickas sigillen till godkända sajter.
Ansök om att bli Certifierad

Fyll i din ansökan för Annonsvänligt Sverige nedan.avs-sigill
Steg markerade med * är obligatoriska.


Mobilnummer *