Material och produktion

I en nativekampanj är produktionen av materialet och processerna kring detta några av de viktigaste frågorna. Behöver det tas fram helt nya native-artiklar, till exempel av en publicist, contentbyrå eller annan leverantör utifrån annonsörens brief? Eller kan existerande material anpassas för distribution i olika native-format? 

Ofta är det enbart möjligt för en leverantör att erbjuda vissa garantier eller optimeringsmöjligheter när de även står för produktionen, för att kunna säkerställa att innehållet anpassas på bästa möjliga sättet till distributionskanalens kontext. Speciellt vid produktion genom en leverantör är det sedan även bra att gemensamt lägga upp en tydlig timeline och definiera hur många korrektur- och feedback-vändor man planerar att ha i produktionsprocessen.

OBS: Tänk på att vissa ämnen och produkter har särskilda krav utifrån olika lagstiftning exempelvis alkohol, spel och läkemedel.
Det är annonsörens ansvar att se till att underlaget som lämnas till producenten är korrekt. Det är sedan producentens ansvar att formulera innehållet så det följer lagar.

 

Rättigheter till egna kanaler

Ofta är nativematerialet som tas fram av hög kvalitet och värt att arbeta vidare med efter avslutad kampanj. För att kunna kapitalisera på innehållet är det en god idé att tidigt i processen avtala om rätten att återanvända materialet i annonsörens egna kanaler såsom webbplats, nyhetsbrev och sociala medier. Kom överens om hur – och hur länge – materialet får användas och om det får editeras och anpassas, tex till olika format, målgrupper eller geografier. Säkerställ att även ev medverkande godkänner vidarepublicering.

 

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 år sedan

Vem ansvarar för redaktionella annonser? Advokaten förklarar

I slutet av november kom en intressant dom mellan Konsumentombudsmannen och Happy Green och…
Publicerat: 1 år sedan

Seminarium: Är all textannonsering Native?

Torsdagen den 9 februari kl 08.30 – 10.00 bjuder vi in till frukostseminarium på Playhouse…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved