Medier och Aktörer

Podcast

2,8 miljoner svenskar (36% 16-79 år) lyssnar varje vecka på podcasts eller radioprogram i efterhand (Orvesto Konsument 2021:3). Podcast växer snabbare än digitalt ljud i stort, med en årlig tillväxt på 15% sedan 2015. Idag förknippas podcasts främst med talat innehåll, men kan också innehålla annan typ av ljudinnehåll som musik. I Sverige finns begreppet podd, poddradio och poddsändning – vilka alla är synonymer till begreppet podcasts. Även ett radioprogram som publiceras on demand kallas i dagligt tal för podcast.

Värdekedjan för podcasts består i huvudsak av tre aktörer; innehållsskapare, distributionsplattformar och podcastspelare. Dessa aktörer och funktioner har skapats utifrån den öppna standarden för podcastdistribution. Öppna podcastflöden (så kallande rss-flöden) gör det möjligt för podcastspelare att distribuera alla öppna podcasts samtidigt, vilket gör det enkelt för innehållsskapare att maximera räckvidden på en mängd enheter, appar och webbsidor.De flesta podcasts använder sig av öppen distribution, men det finns också undantag med podcasts som bara finns tillgängliga i en specifik podcastspelare.

De största svenska aktörerna inom annonsfinansierade podcasts är Acast, Bauer Media (Podplay), Spotify, Perfect Day, Panc Media och Make Sense Media.

Radio

1,9 miljoner svenskar (24% 16-79 år) lyssnar på radio via internet varje vecka (Orvesto Konsument 2021:3). Radio via internet är ofta en kopia av den sändning som distribueras via FM-nätet men det finns också unika digitala radiostationer eller digitala varianter av FM-stationer. Livesändning gör att det finns små möjligheter för lyssnaren att påverka innehållet men innehållet är alltid redaktionellt bearbetat. De största kommersiella radio-aktörerna i Sverige är Bauer Media och NENT Group, med Mix Megapol respektive RIX FM som största radiostationer. Majoriteten av de digitala radiolyssnarna är mobila men tiden man lyssnar per tillfälle är kortare på mobila enheter (Bauer Media och NENT Group, intern mätning).

De största svenska aktörerna inom annonsfinansierade radio är: Bauer Media (RadioPlay) och Nent.

Musik

4,3 miljoner svenskar (54% 16-79 år) lyssnar på streamad musik varje vecka (Orvesto Konsument 2021:3). Innehållet konsumeras on-demand på en stor katalog av album och låtlistor. Det finns både annons- och prenumerationsfinansierade varianter på marknaden. Musiktjänster konsumeras både via datorer, tablets och mobiler men även genom uppkopplade spel-konsoler, högtalare, smarta-TV apparater, bilar etc. Utvecklingen för streamad musik ligger i framkant i Sverige och Norden, största aktören är Spotify, övriga aktörer på marknaden är exempelvis Apple Music, Amazon Music och Youtube Music.

De största svenska aktörerna inom annonsfinansierad musik är: Spotify, SoundCloud och Youtube Music.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 6 månader sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 8 månader sedan

Podcast kommer omsätta 400 miljoner under 2022

IAB Sverige har i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) för andra…
Publicerat: 2 år sedan

Podcasts – mest snabbväxande mediekategorin 2021

Nu presenteras för första gången någonsin de svenska annonsintäkterna för podcast I samarbete med…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved