Annonsmärkning

IAB Sverige, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har tillsammans tagit fram en gemensam rekommendation för hur content advertising ska annonsmärkas. Syftet är att förenkla för marknaden och skapa en enhetlig syn kring hur marknadsföring i redaktionella miljöer ska tydliggöras.

Rekommendationen betonar vikten av att content advertising alltid ska märkas tydligt så att konsumenten förstår både att innehållet är marknadsföring och vem som är avsändare.

Gemensamt för alla former av content advertising är att det handlar om annonsmärkt, innehållsdriven kommunikation som på olika sätt efterliknar ett redaktionellt inslag. Rekommendationen delar in området i två huvudkategorier: native och content display.

Native syftar på kommersiellt innehåll som tas fram i samarbete mellan publicist och annonsör – antingen via publicistens egen contentstudio eller en extern innehållsleverantör. Innehållet integreras i den redaktionella miljön på den plattform där det publiceras.

Content display avser annonser som leder vidare till en extern landningssida, till exempel annonsörens webbplats eller en kampanjsida. Den sidan är inte en del av publicistens plattform, men kopplingen ska ändå vara tydlig för läsaren.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 dag sedan

Branschgemensam rekommendation för content advertising

IAB Sverige, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för…
Publicerat: 1 år sedan

Content Advertising når 500 miljoner kronor i 2024

Den senaste specialrapporten från IRM presenterar utvecklingen för annonsinvesteringar i content advertising. Under 2024…
Publicerat: 2 år sedan

Webinar: Content Advertising – Vi tar tempen på content advertising och navigerar genom juridiska utmaningar

Är du nyfiken på hur det går för content advertising, både här i Sverige…
Publicerat: 3 år sedan

Vem ansvarar för redaktionella annonser? Advokaten förklarar

I slutet av november kom en intressant dom mellan Konsumentombudsmannen och Happy Green och…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved