2017

Nominerade i Mixx Awards 2017

Bästa Kampanj Direkt Respons: STARCOM & MAX HAMBURGARE

Motivering: Att vara tidsenlig och human lönar sig. I en föränderlig värld där vi dagligen brottas med fördomar, oroliga vindar och falska nyheter så är det viktigt att vara juste! Starcom och Max Hamburgare har IABMixx2017Starcomvisat att det går att kombinera sunda värderingar med fantastiska resultat. Så förutom att kampanjmålen överträffades med 100%, bidrog årets vinnare till att göra världen lite vänligare. Om fler företag gjorde samma sak så är vi övertygade om att vi går emot en ljusare framtid!

Nomineringsfilmer
Nominerade:
Cadreon: Apotek Hjärtat
Curamando: SBAB
Mindshare: Unilever
Quisma: Apotek Hjärtat

Bästa Kampanj Innovation: CLUTCH ENTERTAINMENT OCH SONY MUSIC MED SCREAM

Motivering: Förutom en genuin kunskap om målgruppen samt en fingertoppskänsla kring produktens egenskaper lyckades Clutch Enternainment och Sony Music Sweden kombinera ett flertal nytänkande redskapIABMIXX2017Scream
för att nå framgång. Det visar inte bara nyfikenheten i att ligga i framkant utan även en genuin kompetens om hur de olika delarnas egenskaper bilder ett framgångsrikt koncept! Innovation som skapade fantastiska resultat!

Nomineringsfilmer
Nominerade:
Actionist: Biolabbet
Carat: Arla
Splay: Intersport
Spotify: Kent

Bästa Digitala Säljteam: VISUAL ART

Motivering: Årets Digitala Säljteam har ett DNA som genomsyras av utmanar- och transformationsgener.
Visual Art driver och utvecklar en traditionell bransch med hjälp av den senaste tekniken, på ett datadrivetIABMixx_VisualArt
sätt maximerar de effekten av kundernas kampanjer. 
Årets vinnare levererar högsta resultat utifrån tillväxt, resultat och kundnöjdhet. Dessutom är man enligt de anställda en innovativ, kreativ och lärande arbetsplats.

Nomineringsfilmer
Nominerade:
Acast
Quantcast
TV4
United Influencers

Bästa Annonsmiljö: MTG

Motivering: Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö har både annonsören och besökaren i ett starkt fokus. Med hög teknisk kompetens levererar MTG en bra upplevelse i alla plattformar. Med en tydlig strategiIABMixx2017_MTG2 mot Adblockers var de först ut av videoaktörerna att bli certifierad enligt Annonsvänligt Sverige.

Nomineringsfilmer
Nominerade:
Metro Mode
Schibsted
TV4

IAB Person of the Year: Dilem Güler

Motivering: Med passion, engagemang och professionalism har hon lett flera viktiga task forces inom IAB Sverige som Display, Viewability och nu Digitala Annonsaffären. Hon har alltid stort fokus och tydlighet i att IABMixx2017_DanielWeilar_DilemGuler2leverera resultat i form av verktyg som förenklar vardagen i det digitala eko-systemet. Hon har en betydande del i IAB Sveriges utveckling och arbete genom att driva viktiga frågor för branschen. För det vill IAB Sveriges styrelse ge utmärkelsen ”Person of the Year” 2017 till Dilem Güler.

Tidigare vinnare av Mixx Awards!

abaus_ifwinner_

Bästa Annonsmiljö: ACAST

Motivering: Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö levererar en upplevelse i världsklass till både användare och annonsörer. Innehåll, design, funktion och teknisk leverans skapar tillsammans en sömlös upplevelse som sätter en ny standard på den svenska marknaden. Grattis Acast!

Nominerade:
Omni
Screen Interaction/Fotbollskanalen
Spotify
SvD

Bästa Digitala Säljteam: WIDESPACE

Motivering: Årets vinnare av Bästa Digitala Säljteam går till ett bolag som påvisat genomgående höga resultat på alla uppställda kriterier. De har varit lyhörda och fångat upp önskemål och behov från marknaden. Behov som snabbt förts över till produktutveckling, där innovation varit ett tongivande element. Resultatet har inte minst kunnat påvisas genom extremt nöjda kunder.

Nominerade:
Prisjakt
Quantcast
Schibsted  Local Team
SvD

Bästa Kampanj Branding: STARCOM MED SVENSKA KYRKAN

Motivering: Årets vinnare av Bästa Kampanj Branding har med stor kreativitet och teknisk höjd levererat en innovativ kampanj som väckt starkt engagemang både inom och utanför Sveriges gränser. Baserat på en stark och allmänmänsklig insikt har man tagit fram en idé som genom ett innovativt användande av modern digital teknik och sociala medier fått stor genomslagskraft. Vinnaren har använt digital kommunikation för att föra människor närmare varandra och har gjort ett av världens äldsta varumärken tillgängligt för många fler.

Nominerade:
Bonnier News: Motorklubben/Försvarsmakten
Mediacom: Gillette
OMD: Pierre Robert
OMD: Mc Donald´s Maestro Classic

Bästa Kampanj Direct Respons: ABAKUS MED IF SKADEFÖRSÄKRINGAR

Motivering: Årets vinnare av Bästa Kampanj Direct Respons har genom ett nytt grepp lyckats öka intresset för bolagets varumärke och produkter. På ett framgångsrikt sätt har de fått liv i en förbrukad DR form, epost, och gjort kanalen hyperrelevant. Från ett fokus på produkt och pris till att erbjuda innehåll och tips i förebyggande syfte har de förbättrat lönsamheten och engagerat den annars för dem svåra men viktiga yngre målgruppen.

Nominerade:
Mediacom: Jotex
Starcom: Vimla
Scream: Gotlandsnus/Qvitt
OMD: EFI

15vinnare_rund

2015
Bästa Annonsmiljö: OMNI

Motivering: Motivering: Vinnaren arbetar med helheten och har med sin genomarbetade sajt mejslat fram lösningen med användarna i fokus. Man har kundanpassat sitt erbjudande med ett innovativt anslag och har en plattform av världsklass som är väl anpassad till hur de flesta människor konsumerar nyheter idag – på mobilen. Omni tar ansvar för helhet.

Nominerade:
HD Sydsvenskan
MSN (Nya)
Omni
OS på Viaplay

Bästa Digitala Säljteam: UNRULY

Motivering: Vinnaren har ett säljteam som är nyskapande och erbjuder unika lösningar till kunden. Säljteamet har en unik framtoning, stor lekfullhet i sitt säljarbete samtidigt som kvalitet står i fokus. Juryn anser att Unruly ligger i tiden när TV-pengar flyttar online.

Nominerade:
Microsoft
Spotify
Widespace
Unruly

Bästa Kampanj Branding: HOWCOM / BLOMQUIST & CO

Motivering: Vinnaren har med både hög kreativitet och effektivitet nått ut med ett tråkigt ämne men med humor gjort det intressant. Att dessutom ta fram och få ett nytt begrepp etablerat för ett beteende som också blivit vedertaget är ett tydligt kvitto på framgång. Med multikanalstrategi i digitala kanaler och med extremt utfall har kampanjen paradoxalt nog lyckats i just de kanaler den vänder sig mot, men endast i den givna situationen ”Sluta Rattsurfa”!

Nominerade:
McDonald’s Fruit Match, DDB/OMD
Sluta Rattsurfa – Transportstyrelsen, HowCom/Blomquist & Co
Transparent Banking – Nordnet, Fortune

Bästa Kampanj Direct Respons: HALEBOP MED QUISMA

Motivering: Vinnaren visar på ett väl genomfört och genomtänkt arbetssätt i en kombination med avancerad teknik. Kampanjen visar på hur big data kan användas för att sänka medieinvesteringarna och samtidigt öka försäljning

Nominerade:
Barncancerfonden Blogg Battle, AdoreYou/Bonnier Tidskrifter/IUM
Consumer Journey – Halebop, Quisma
True Behaviour Targeting – ASUS, PHD Sweden

2014
Bästa annonsmiljö: DI.SE

Motivering: Med en väletablerad och över tid älskad och populär sajt som under lång tid varit ett självklart alternativ för annonsörer som förväntar sig ROI och pålitliga leveranser.
Med kreativa lösningar samt målgrupps-anpassade och optimerade placeringar levererar sajten förväntat resultat oavsett kanal. Sajten har dessutom och tack vara detta lyckats bi-behålla en föredömligt stabil och välmotiverad hög prisbild jämfört med marknadsgenomsnittet. Grattis Di.se

Nominerade:
Bonnier Tidskrifter
DI.se
TV4 

Bästa Digitala Säljteam: Bonnier Tidskrifter

Motivering: Företaget har det senaste året dragit in som en virvelvind över det digitala medielandskapet. Säljteamet har genom ett flexibelt, genomtänkt och för kunden skräddarsytt paket gjort det möjligt att erbjuda kunden en levande magasinmiljö online med möjlighet att mäta, optimera och även målgruppsanpassa. Utveckling, kundnöjdhet/affärsnytta, har varit motorn för säljteamet som läst av kundernas behov och säkerställt att detta sprids vidare inom företaget. Grattis Bonnier Tidskrifter

Nominerade:
Bonnier Tidskrifter
Mediekompaniet
Widespace

Bästa Kampanj Branding: MEDIACOM - BREDBAND 4G - TELE 2

Motivering: I Tele2 4G kampanjen har de lyckats göraTele2´s 4G produkt relevant genom att använda djup konsumentinsikt, kreativ höjd och unik mobilteknologi. Genom att använda själva produkten har de lyckats med att presentera kampanjen i rätt ögonblick, för rätt målgrupp och på rätt plats. Utöver det, så har de lyckats driva varumärkeseffekt och försäljning till en lägre kostnad. Det är inte varje dag en marknadsförare lyckas med det! Grattis Mediacom och Tele2!

Nominerade:
MediaCom med Tele 2, Bredband 4G
MediaCom med Gilette Venus
Mindshare med Ben & Jerry

Bästa Kampanj Direct Response: OMD - MCDONALD´S APP

Motivering: De har visat att det går att navigera kunder rätt i en digital djungel. Genom att analysera beteende och data har ni ökat kundnyttan för restaurangbesökare genom en sökstrategi. Kampanjen och första priset bekräftar att McDonald’s är ett föredöme när det gäller att implementera en ”mobile first” strategi. Grattis OMD och McDonald’s!

Nominerade:
MediaCom & Quisma med Hifi Klubben
OMD med McDonald’s App
Phd med Viasat Always On