Öga

Viewability 

Den 17 juni 2015 startades en ny Task Force (TF) med fokus att hitta en standard för svenska marknaden för mätningar av viewability. TF är ganska stor för att kunna jobba med flera projekt inom området samtidigt.
Ordförande för TF är Dilem Güler från Bonnier News.

I februari 2016 bjöd IAB Sverige Task Force Viewability in till ett seminarium som var mycket populärt och blev två seminarium samma dag. Vi dessa seminarium lanserades Guidelines för desktop, FAQ för mobilen och en Realtidsstuide. Dessa hittar du under Standards & Guidelines.

Samtidigt lanserades en Certifiering av Viewabilitysystem på svenska marknaden som ska utföras av TS/ABC. Certifieringen bygger på en engelsk förlaga som IAB Sverige har valt att stöda och bygga vidare på här i Sverige.
Mer finns att läsa om den Standard IAB US tillsammans med MRC tog fram 2014 på vår hemsida. Där får du också en bra förklaring av vad branschen vill uppnå med en standard för viewability-mätningar av annonser (i Sverige även kallat inscreen). Vid uppstartsmötet berättade Stuart Wilkinson från ComScore om MRC/IAB standard för viewability och presenterade det sofistikerade system de har för att ackreditering av mätverktyg på engelska marknaden. Ett arbete som sker via UK JICs och ABC vilka bidrar till att skapa bättre klarhet mellan olika systems tekniska möjligheter och begränsningar. Presentation i PDF

Uppdraget för gruppen:

  • Standard för en Viewability-mätning för svenska marknaden
  • Kartlägga leverantörerna på Svenska marknaden
  • Viewability för mobilen – eget projekt
  • Hur implementerar vi en standard på svenska marknaden som en ny valuta
  • Analys av hur det påverkar affärs- och pris-modeller i Sverige
  • Non-human traffic – delprojektet 
  • Övriga uppdrag för gruppen som kan uppkomma längs vägen

Gruppen arbete finns under Standards & Guidelines på vår hemsida.

  • IAB Task Force Viewability 

Dilem Güler – Bonnier News, Ordförande
Lena Brandenfeldt – Allt för Föräldrar
Tomas E Nilsson – Sportsverige
Gustaf Nilvander – Keymobile
David Bucar – Adssets
Jonas Linnér – Mediekompaniet
Ioana Norgren – Adform / Ineta Svedarauskaite – Adform
Erik Otterberg – Schibsted / Kristofer Sjöberg – Schibsted
Josefine Vinberg – Widespace
Sanna Söderström – IUM
Martin Hehrne – Facebook
Anna Ireby – Adapt Adx
Robin Leijonhuvud – Mindshare
Sofia Jansson – AdTech / Johanna Holvid – AdTech
Aydan Mahshid – OMD
Charlotte Thür – IAB Sverige
Mikael Lenstrup – IAB Sverige