Task Force Den Digitala Affären fd Display 

Svensk & Internationell Displaystandard  hittar du här: Displaystandard för Desktop, Mobil och Läsplatta

Svenska & Internationell Displaystandards med Tekniska Riktlinjer är framtagen för att förenkla för publicist, byrå och annonsör.

IAB Sverige startade upp en ny Task Force Display oktober 2014.
Gruppens agenda innehåller följande frågeställningar:

  • Hålla IABs Displaystandard uppdaterad för alla skrämar (inkl internationella standards)
  • Vägledande för internationella format-namn
  • Se om vi behöver guide för Rich media-annonser ex Rising Stars i Sverige
  • Adblocks, förslag ta fram ett White paper, visualisera problemet. Hur får vi besökare att inte vilja använda adblocks.
  • Se hur nya mätstandards för branschen ex Viewability measurement (inscreeen) påverkar format och mätningar.
  • IAB Task Force Den digitala Affären fd Display 

Dilem Güler – Bonnier News, (föräldrarledig) Ordförande

Sanna Söderström – PHD tf Ordförande 
Robert Johansson – Schibsted
Björn Österman – Egmont
Pierre Girard – Widespace
Jonas Linnér – Mediekompaniet
Björn Karlström – Bannerflow
Ioana Norgren – Adform
Andreas Hansson – Team AOL
Simon Källgren – Carat
Louise Modig – Vizeum
Kim Alltorp – Google
Oscar Karlsson – Bonnier News
Charlotte Thür – IAB Sverige
Mikael Lenstrup – IAB Sverige

Den första svenska standarden publicerades i juni 2012

De som varit med och tog fram Svensk Displaystandard 1.0 tillsammans med branschen var:

  • Svein Eriksen – Webtraffic Ordförande
  • Cecilia Bjärkefur -PHD
  • Silvia Barklund – Carat
  • Patrik Talamo – MEC Global
  • Carl-Johan Tessmar – Google
  • Fredrik Strauss – Admeta
  • Fredrik Salegard – Specific media
  • Mikael Olovsson – Egmont

Charlotte Thür  (IAB Sverige) – administratör och webbansvarig

Har du frågor kring denna Task Force är det välkommen att kontakta Charlotte Thür på IAB Sverige.

Positiva röster från branschen i en artikel från Dagens Media den 16 augusti 2012 gällande Sveriges första Displaystandard.