Task Force för Native Advertising.

Gruppens första uppgift var att ta fram riktlinjer för branschen.
Här kan du ladda ner Riktlinjer för Native Advertising

Task Force Native gör en om start 6 december 2016 efter varit vilande sedan 2014

  • IAB Task Force Native 

Josefine Kvarnström – Schibsted, Ordförande 
Helena Holmström – Aller
Sandström Camilla – Bonnier Annons AB
Patrik Skogsfors – Vizeum
Hanna Clason – KIT
Pernilla Boshuis – MatchAds
Björn Österman – Egmont
Ioana Norgren – Adform
Christian Dahlborg – Brand Publishing
Anna Arvidsson – Expressen
Anneli Odén – Nyheter24Gruppen
Ellen Borell – PHD
Linda Selenhag – Allt för Föräldrar
Mikael Lenstrup – IAB Sverige
Charlotte Thür – IAB Sverige

Mål för gruppen 2014

Detta initiativ syftar till att skapa ett svenskt ramverk för ”native reklam” ett ramverk som beskriver och tydliggör dagens Native-landskap. Ramverket riktar sig till annonsörer, publicister och teknikleverantörer. Det ska vara tillräckligt tydligt att branschen kan använda det som en ledstjärna och bred nog för att kunna växa med tiden – och samtidigt ge en grund för ytterligare IAB initiativ inom detta område.

Arbetet presenterade i samband med ett seminarium juni 2014. Läs mer om seminariet här.

Definitionen av native advertising enligt IAB Sveriges task force;

Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen.

Om du vill veta mer om Task Forcen kontakta charlotte.thur(at)iabsverige.se

Här är Spoons film ”Vad är content marketing”

Contentmarketing

Task Force 2014

Över raden: Robert Brännström, Linnea Hagström, Josefine Kvarnström, Henrik Nilsson, Fredrik Jansson, Frida Kvarnström, Jens Mathiasson, Johan Rikner, Helena Holmberg

Nedre raden: Charlotte Thür, Mikael Olovsson, Joel Nygren, Peter Nordlöv.

Foto: Susanne Gren