IAB Sverige Task Force för Audio startades i november 2015

audio_symbol150I takt med att intresset för digital audio ökar har IAB Sverige tillsatt en Task Force för just Audio.
Ett av uppdragen för Task Forcen är att: Diskuterar möjligheter och utmaningar som möter sektorn idag. Om du vill veta mer kontakta charlotte.thur(at)iabsverige.se

 

Efter många år av gradvis tillväxt har av digitalt audio på nätet via playtjänster och pod casts gjort att mediet har utvecklat även en lovande onlineannonsering.
Varför ökar det:

  • Den känslomässiga dragningen av ljud i konsumenternas liv,
  • deras förtrogenhet med radio från marksändningen,
  • ökningen av bärbara streaming enheter ex mobiler
  • den fortsatta utvecklingen av innehåll på nätet och dess kapacitet
  • genom konsumtion har alla bidragit till att driva omvandlingen av digitalt audio.

Det hög emotionell kopplingen leder till en attraktiv möjlighet för marknadsförare. Som fallet är med andra interaktiva medier lockar digitalt audio en önskvärd publiken.

  • IAB Task Force Audio:


    Mattias Björkman – Bauer Media Ordförande
    Anna Erlandsson – Spotify

    Jens Backman – OMD
    Marcus Johansson – MTG
    Fredrik Hermansson – Acast
    Bo Fredelius – Mediacom
    Albin Lindbäck – WideOrbit
    Charlotte Thür – IAB Sverige
    Mikael Lenstrup – IAB Sverige
    Johanna Andersson – IAB Sverige

Handboken om Digital Audio här. PDFhörlurar_ADTOHEAR600

Den 24 maj 2016 bjöd IAB Sverige och Task Force Audio in till ett seminarium där vi tillsammans med branschexperter delade insikter och bästa praxis om hur man kan maximera det otroliga värdet av digitalt ljud, en av de snabbast växande kanalerna just nu inom digitala medier. IABs Task Force har under 6 månader arbetat med en Handbok för Digital Audio som publicerades i samband med seminariet. Läs mer här.