AT/RTB (Programmatic)

Denna task force arbetar med frågor som berör det vi på svenska idag kallar Automatiserad handel eller Programmatic Buying som även är under dessa benämningar ryms Automated Trading (AT) och Real Time Bidding (RTB).

Ett transaktionssätt som vAds_bildäxer sig allt starkare i Europa och även i Sverige. IAB Sverige startade task forcen i september 2012 för att belysa och utbilda svenska marknaden inom dessa frågor.

Gruppen tog 2013 fram en rapport/handbok som nu är under uppdatering. Den ger en bra genomgång av allt som berör sättet att köpa och sälja reklamytor digitalt för display, mobilen och video mm.
Handboken tar också upp historik, begrepp, förklara aktörernas olika roller, flöden mellan säljare och köpare och case, data och kategorisering mm. Arbeten som producerats av gruppen hittar du här.

  • IAB Task Force AT/RTB (Programmatic):

Ordförande:
Maya Garkusha, GroupM, kontakta Maya på mail om du vill veta mer om Task Forcen.

Marcus Ericson – Sellbranch, tf Ordförande mail
Stefan Szczepanski – IUM
Gustaf Möllefors – Smartclip
Lina Stocklassa – Schibsted
Daniel Ahlbert – Netric Sales
Jenni Rejvall – Adform / Jonas Jonsborg – Adform
Robin Leijonhufvud – Mindshare
Daniel Rytterström – Google
Ulla van Berkum – Amnet
Anders Uhlin – Quantcast
Anna Nordström – Adapt Adx
Jonas Olsen – Pubmatic / Jakob Nilsson – Pubmatic
Xi Li – MTG
Jakob Nilsson – Pubmatic / Jonas Olsen – Pubmatic
Katherine Lundin – Scream
Rikard Bildsten – AppNexus
Gabriella Andersson – Bonnier News
Mikael Englund – Widespace
Jimmy Strömberg – OMD
Mikael Lenstrup – IAB Sverige
Charlotte Thür – IAB Sverige

Dela med dig av artiklar och erfarenheter om RTB på Twitter #iabsertb och @iabsverige.

Tidigare aktiviteter från Task Force AT/RTB

Programmatic 2014 – seminarium 19 november 2014

IAB Sveriges task force AT/RTB bjöd in till ett seminarium om vad som händer inom just PrograAds_bildmmatic 2014!
Seminariet var den 19 november 2014, på China Teatern. Intresset var mycket stort med en anmälningslista med 385 personer!

Presentationer och IAB Sveriges studien från seminariet den 19 november hittar du här!

Stort tack till våra sponsorer av seminariet:

Programmtic_sponsorsIAB

Vill du veta mer om automatiserad handel och RTB?

3 oktober 2013 – FULLBOKAT
Seminarium där bl a en helt färsk ”Handbok” Version II presenteras tillsammans med intressanta talare och en paneldiskussion. En rykande färsk studie gjord med svenska publicister om automatiserad handel presenterades också. Efter seminariet hälsade våra sponsorer Emediate, Netric Sales och Webtraffic alla välkomna till iBaren.
Allt material som presenterades på seminariet hittar du här. www.iabsverige.se/rtb

Real Time Bidding (RTB) ett effektivt sätt att köpa och säljer displayannonser

6 december 2012-FULLBOKAT! 190 anmälda till 120 platser…
IAB Sverige hälsar medlemmar och blivande medlemmar i mån om plats välkomna till ett seminarium om Real Time Bidding (RTB) den 6 dec, kl 15-17 på Myntkabinettet i Stockholm.
Vid detta seminarium kommer en helt ny rapport presenteras, som beskriver fenomenet Real Time Bidding och vad det innebär för den svenska marknaden.
Vi hör säljare och köpar i en paneldiskussion om ”Hur använder man RTB idag?”
Efter seminariet bjuder IAB Sverige och våra sponsorer in till mingel från kl 17:00. Vilket får avsluta IABs seminarieår 2012.