EDAA

Om EDAA

Den europeiska Interactive Digital Advertising Alliance (EDAA) är en ideell organisation baserad i Bryssel som ansvarar för att kartlägga initiativet av självreglering för Online Behavioural Advertising (OBA) eller på svenska Intressebaserad annonsering i hela Europa. EDAAs huvuduppgift är att fungerar som den centrala licensmyndigheten för OBA-Ikonen och att tillhandahålla tekniska hjälpmedel för konsumenterna att utöva insyn och kontroll över OBA genom www.youronlinechoices.eu – Konsumenternas plattform för sitt annonsval. EDAA styrs av EU-organisationer som utgör värdekedjan för OBA inom Europa och agerar för att främja ett samverkande synsätt. Mer information finns på: www.edaa.eu.

European Advertising Consumer Research Index 2015

Här nedan finns en kort sammanställning av European Advertising Consumer Research Index 2015 . Undersökningen gjordes på uppdrag av TRUSTe och EDAA och utfördes av Ipsos Mori. Medverkande var 13,000 personen från 13 olika Europeiska länder under perioden oktober-november 2015.

OBA_1OBA_2

EDAA Activity Report 2014

2014 års rapport visar att fler och fler företag antar sig utmaningen; att leverera innovativa möjligheter för konsumenter att hantera sitt privatliv. Människor är idag mer medvetna om verktygen som finns tillgängliga, som ikonen, vilket framgår av den forskning EDAA och TRUSTe utfört bland 10 Europeiska marknader. Läs rapporten här.

Den EDAA har publicerat sitt första årsrapport för 2013

Ett pan-europeiskt initiativ för att ge konsumenterna ökad insyn och kontroll över Online Behavioural Advertising (OBA).
Bryssel, 27 januari 2014: EDAA har offentliggjort sin konstituerande årsredovisning för 2013, med fokus på ett paneuropeiskt självreglerande initiativ för att ge konsumenterna ökad insyn och kontroll över digitala annonser baserade på tidigare webbaktiviteter – OBA eller Intressebaserad annonsering.
I EDAA-Rapporten ges en översikt av programmet och dess aktuella utbyggnad, liksom EDAAs prioriteringar för 2014. Den visar på de betydande investeringar företag gör för att ge de europeiska konsumenterna mer kontroll.
Med stöd av hela EU:s reklambransch, uppmuntrar EDAAs rapport företag att engagera sig, skriva under och följa Ramverket.

Om Europeiska Principer för OBA

Självregleringsprinciperna för Online Behavioural Advertising (OBA) har utvecklats av en branschövergripande insats på EU-nivå, med EASA:s (European Advertising Standards Alliance) Best Practice rekommendation om OBA framtaget av IAB Europe (Interactive Advertising Bureau Europe) OBA Framework. En viktig roll när det gäller efterlevnaden av dessa principer är de nationella självreglerande organisationerna (SRO – Reklamombudsmannen i Sverige) och lokala IAB kontor.

MEDIAKONTAKT

For more information, please contact: Dave Barron, mail, EDAA Project Officer. Tel: +32 (0)2 213 4180

Är du intresserad av att skriva under eller veta mer om OBA Framework kan du kontakta Charlotte Thür, IAB Sverige Tel +46 707 90 94 97, charlotte.thur(at)iabsverige.se