VAD ÄR SÖK?

stora-sokhandboken_bildSom konsument, beslutsfattare, butiksägare och föräldrar o.s.v. möter vi små korta ögonblick där vi är i behov av att utföra en sökhandling.

Dessa ögonblick kan vara alltifrån när du vill veta hur du byter strålkastare på din bil, var och vilken butik du behöver besöka för att hitta just den barnskon, vilken av de liknande tjänsterna som matchar ditt företags behov bäst eller det ögonblick då du bara vill luta dig tillbaka och ta del av bra
underhållning.

Sök sker i klassiska sökmotorer som Google och Bing. Men varje skrivet eller inpratat sökord hos e-handelstjänster, katalogtjänster, resesajter, karttjänster, onlinevideotjänster och jämförelsesajter med fler räknas också som sök. Sök är alltså det vi människor gör på en digital enhet när vi går från intention till handling och utför en faktisk sökning.

IAB Sveriges Task Force Sök tog hösten 2016 fram en handbok om sök för att ge svenska marknadsförare och andra som vill få en överblick över kanalen sök idag.

Sök är den kanal som växte mest 2015 och där Sverige hade störst tillväxt i Europa inom sök enligt IABs AdEx-rapport.

 

Ladda ner Stora Sökhandboken

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-25807045-16’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>