Pressmeddelande: Nu är det officiellt – Randall Rothenberg President IAB US kommer till IAB Sweden Mixx 14 april

Nu är det officiellt – Randall Rothenberg President IAB US kommer till IAB Sweden Mixx 14 april  IAB Sverige presenterar Randall Rothenberg President och CEO för IAB US som Keynote på IAB Sweden MIXX Awards den 14 april. Rothenberg styr IAB sedan 2007 och är en internationellt välkänd och engagerad profil inom den digitala mediebranschen.…

Detaljer

Danmark spenderade 46,4 % av de totala reklaminvesteringarna online under 2015

Danmark spenderade 46,4 % av de totala reklaminvesteringarna online under 2015 enligt en preliminär rapport från Danska Medier och IAB Danmark. Dom digitala reklaminvesteringarna stod för 820 miljoner euro och totalt spenderades 144 miljoner euro per person i digitala investeringar under 2015. Detta är fortfarande preliminära siffror och den fullständiga rapporten kommer att offentliggöras i mars…

Detaljer

IAB USA publicerar VAST 4.0

Den 21 januari publicerade IAB USA den uppdaterade versionen av Digital Video Ad Serving Template (VAST) 4.0. VAST är en standard för tredjeparts (annonsvisning från tredje part) videoannonsering som etablerats av IAB. Sedan lanseringen 2008 har VAST kommit att spela en viktig roll i tillväxten av den digital video marknaden. VAST 4.0 innehåller betydelsefulla uppdateringar…

Detaljer

Sverige placerar sig näst sist på frågan om igenkännande av OBA ikonen enligt EDAAs senaste rapport

Sverige placerar sig näst sist på frågan om igenkännande av OBA ikonen enligt EDAAs senaste rapport ”European Advertising Consumer Research Report 2015”. Endast 7% av svenskarna säger sig ha kännedom om ”AdChoice eller Annonsval” på svenska och OBA ikonen, vilket är en minskning på 5% gentemot 2014. Generellt ökade medvetenheten bland de 13 länder som deltog…

Detaljer

IAB Sverige samlar svenska publicister för att ta sig an det ökade användandet av adblockers

IAB Sverige har efter uppdrag från styrelsen, samlat svenska publicister för ett par veckor sedan till en workshop. För att se om det fanns ett intresse att driva frågan om adblockers gemensamt med IAB. Adblockers-användandet har ökat ytterligare med 10 procentenheter under 2015 i Sverige och börjar närma sig en nivå på i genomsnitt 30…

Detaljer

Online annonseringen i Europa blomstrar

Studie från IAB Europe –  Online annonseringen i Europa blomstrar och industrin står idag för 1.4 miljoner arbetstillfällen, och ett adderat bruttoförädlingsvärde (GVA)* på 100 miljarder Euro Bryssel, 25 November – Onlineannonseringen har expanderat från en utvecklingsbransch till ett makt hus under de senaste årtiondet. Den genererar nu över en miljon arbeten inom EUs-28 ekonomier…

Detaljer

Missa inte IAB Europes panel på DMEXCO 17 september kl 11

Panel: Improving the digital advertising environment to support Europe’s digital economy Date: September 17th, 2015 Time: 11.00 – 11.45 Location: Seminar 3 Stakeholders from across the digital advertising ecosystem will come together to discuss the latest business debate regarding the quality of digital advertising. The panellists will discuss how the different components of quality can work together to create a digital advertising environment…

Detaljer

IAB livestreamar seminariet 2 sep kl 8:30- Digitala annonsmarknaden i Europa Vi streamar fullbokat seminarium med hjälp av Blue3. Vi ger en genomgång av ”AdEx – den digitala marknadsföringen i Europa” kl 8:30, 2 sep. Tillsammans med Madeleine Thor, VD för IRM presenterar vi AdEx-rapport 2014 från IAB Europe, för 27 marknader, utifrån ett svenskt perspektiv. Madeleine berätta…

Detaljer