IAB Sverige var representerade i Bryssel under gårdagens lansering av det mobila tillägget till OBA.

IAB Sverige var representerade i Bryssel under gårdagens lansering av det mobila tillägget till OBA. Det mobila tillägget till IAB Europe OBA Framework lanserades tisdagen den 1 mars vid EDAAs toppmöte i Bryssel. Det var i april 2011 som IAB Europe först antog IAB Europe framework for Online Behavioural Advertising (OBA), som bygger på sju…

Detaljer

IAB Europe: Mobiloperatören 3 lansering av adblockers på operatörsnivå kommer att skada publicister och företag i Europa.

IAB Europe: Mobiloperatören 3 lansering av adblockers på operatörsnivå kommer att skada publicister och företag i Europa. Pressmeddelande  19 februari 2016 – IAB Europe utrycker idag en stark oro över mobiloperatören 3 offentliggörande att lansera adblockers på operatörsnivå. 3 adblockerlösning kommer initialt att lanseras i Storbritannien och Italien för att sedan rulla ut i deras Europagrupp.…

Detaljer

IAB Sverige har fått en ny valberedning

IAB Sverige har fått en ny valberedning

Här är IAB Sveriges nya valberedning som ska föreslå en ny styrelse till årsstämman 21 april 2016.

Den nya valberedningen består av:

Mats Selling Försäljningschef  Eniro

Lotta Fredriksson VD – Hammer & Hanborg

Niklas Jonasson VD – Citygate 

Har du frågor gällande IAB Sveriges styrelse och tillsättande kontakta valberedningen. Kontaktuppgifter hittar du här.

Igår publicerade IAB Europe sitt första inlägg i sin bloggserie Programmatic Future Trends: Fighting ad fraud and the future of trading desks

Igår publicerade IAB Europe sitt första inlägg i sin bloggserie Programmatic Future Trends: Fighting ad fraud and the future of trading desks Igår publicerade IAB Europe sitt första inlägg i sin bloggserie Programmatic Future Trends: Fighting ad fraud and the future of trading desks. Ytterligare tre inlägg kommer att publiceras under de kommande veckorna. Bloggen har…

Detaljer

Pressmeddelande: Nu är det officiellt – Randall Rothenberg President IAB US kommer till IAB Sweden Mixx 14 april

Nu är det officiellt – Randall Rothenberg President IAB US kommer till IAB Sweden Mixx 14 april  IAB Sverige presenterar Randall Rothenberg President och CEO för IAB US som Keynote på IAB Sweden MIXX Awards den 14 april. Rothenberg styr IAB sedan 2007 och är en internationellt välkänd och engagerad profil inom den digitala mediebranschen.…

Detaljer

Danmark spenderade 46,4 % av de totala reklaminvesteringarna online under 2015

Danmark spenderade 46,4 % av de totala reklaminvesteringarna online under 2015 enligt en preliminär rapport från Danska Medier och IAB Danmark. Dom digitala reklaminvesteringarna stod för 820 miljoner euro och totalt spenderades 144 miljoner euro per person i digitala investeringar under 2015. Detta är fortfarande preliminära siffror och den fullständiga rapporten kommer att offentliggöras i mars…

Detaljer

IAB USA publicerar VAST 4.0

Den 21 januari publicerade IAB USA den uppdaterade versionen av Digital Video Ad Serving Template (VAST) 4.0. VAST är en standard för tredjeparts (annonsvisning från tredje part) videoannonsering som etablerats av IAB. Sedan lanseringen 2008 har VAST kommit att spela en viktig roll i tillväxten av den digital video marknaden. VAST 4.0 innehåller betydelsefulla uppdateringar…

Detaljer

Sverige placerar sig näst sist på frågan om igenkännande av OBA ikonen enligt EDAAs senaste rapport

Sverige placerar sig näst sist på frågan om igenkännande av OBA ikonen enligt EDAAs senaste rapport ”European Advertising Consumer Research Report 2015”. Endast 7% av svenskarna säger sig ha kännedom om ”AdChoice eller Annonsval” på svenska och OBA ikonen, vilket är en minskning på 5% gentemot 2014. Generellt ökade medvetenheten bland de 13 länder som deltog…

Detaljer

IAB Sverige samlar svenska publicister för att ta sig an det ökade användandet av adblockers

IAB Sverige har efter uppdrag från styrelsen, samlat svenska publicister för ett par veckor sedan till en workshop. För att se om det fanns ett intresse att driva frågan om adblockers gemensamt med IAB. Adblockers-användandet har ökat ytterligare med 10 procentenheter under 2015 i Sverige och börjar närma sig en nivå på i genomsnitt 30…

Detaljer