Efter influencerbråken – IAB enar aktörerna

IAB Sverige har samlat sin task force för influencer marketing för att förtydliga vad som krävs för att benämna sig som en “branschorganisation”. Efter den senaste tidens sammandrabbningar mellan landets ledande influencerbolag och Influencers of Sweden, bestämde sig IAB Sverige för att sätta ned foten. https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/efter-influencerbraken-iab-enar-aktorerna-6873238               Foto: Dagens…

Detaljer

IAB CEO Randall Rothenburg kommenterar ePrivacy-förslaget.

”Europaparlamentet rekommenderade nyligen en formulering av det föreslagna ePrivacy direktivet som skulle ta bort möjligheten för Europeiska publicister att tjäna pengar på sitt innehåll via annonsering, vilket tillintetgör en företagsmodell som stött journalistik i över 200 år. Det nya direktivet skulle kräva att publicister ger alla tillgång till deras sajter, även de som använder ad…

Detaljer

Tre kommentarer på AdEx Benchmark 2016

”2016 blev återigen ett rekordår för onlinemarknadsföring i Europa. Intäkterna har nu passerat 40 miljarder Euro och tillväxttakten är alltjämt tvåsiffrig. Den kraftiga tillväxten förklaras av branschens innovationsförmåga, där nya plattformar, format, sociala medier, native och köpprocesser är viktiga förklaringar” Madeleine Thor, VD IRM och presentatör av seminariumet 29/8     AdEx Video Värde: €3 mdr
Yoy…

Detaljer

IUM satsar på certifiering med IAB

John Wikstén, Head of Campaign Management på IUM har själv certifierat sig med IAB Sverige och berättar här varför man satsar på hela personalen. Hur kom det sig att du som chef ville att dina anställda ska vara certifierade?  Där jag jobbade tidigare blev säljarna certifierade för Sales-avdelningen och det var mycket jag byggde det på…

Detaljer

Intäkter från digital annonsering ökar rekordartat

Intäkter från digital annonsering ökar 23% year on year till rekordhöga USD19,6 miljarder Ökningen representerar marknadens fortsatta intresse att investera i digital media, enligt Christ Kuist, Senior Vice President, Research and Impact, IAB USA. Den stadiga ökningen är ett direkt resultat av digital annonsering förmåga att nå konsumenter där de spenderar mer och mer av sin tid-…

Detaljer