IAB Tech Lab stöder GDPR Transparency och Consent Solutions

Lansering av ”OpenRTB GDPR Advisory” och samtidigt den tekniska arbetsgruppen inom IAB Tech Lab. IAB Tech Lab har vidtagit åtgärder för att stödja reklambranschens efterlevnad av Allmänna databeskyddsförordningen (GDPR). GDPR, som sättas i verket den 25 maj 2018. Förordningen främjar mer kontroll för europeiska internetanvändare, vilket kräver att ett företag som behandlar data om en…

Detaljer

IAB lanserar GDPR standard för Europa – Nu vill vi att publicister börja testa

Svenska publicister och adtechbolag inom programmatic totalt 40 bolag deltog i IAB Sveriges informationsmöte om den nya Europeiska standarden för att samla in samtycke från konsumenter i enlighet med GDPR. Går under namnet ”GDPR Transparent & Consent Standard” Senior Manager, Privacy & Public Policy, Matthias Matthiesen från IAB Europe höll i presentation i Stockholm. Matthias…

Detaljer

Ny task force startas under namnet Insikt & Analys

Den nya task forcens syfte är att bidra till att öka annonsörers kunskap för bättre insyn och förståelse för hur de kan mäta effekten av deras marknadsaktiviteter. Gruppen kommer kartlägga tillgängliga verktyg för mätning, insikt och analys av kampanjeffekt och kartlägga varför, hur och när dessa är rekommenderade att användas. Exempelområden är: Data visualisering Attribution…

Detaljer

IAB Europe skapar verktyg för GDPR

IAB Europe tar just nu fram ett verktyg för att stödja företag med fortsatt GDPR-implementering (Dataskyddsförordnignen) efter maj 2018 Verktyget består av en mjukvarulösning, guidelines och löpande support från en oberoende organisation. Mjukvarulösningen är designad att möjliggöra för sajter, annonsörer och deras ad tech-partners att på ett lättare sätt skapa transparens, så väl som att…

Detaljer

Beklagligt av EU Parlamentets utskott gällande ePrivacy

IAB Sverige beklagar dagen beslut från Europaparlamentets utskott gällande ePrivacy European Parliament’s Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (LIBE) röstade idag för förslaget som kommer tvinga nyhetssajter och andra Europeiska sajter att erbjuda sitt innehåll gratis. Kommittén röstade mot en stor minoritet för vad som effektivt kommer leda till att tillåta publicisters arbete att…

Detaljer