Hotet mot fritt internet

Allvarliga konsekvenser av att begränsa datadrivenannonsering. Färsk research har fokuserat på att undersöka de förmodade effekterna av den ePrivacy Regulation som föreslagits av Europakommissionen tidigare i år. Man varnar nu för att EU’s ekonomi, Europas självständiga press och tillgängligheten till internet självt är i fara om man förhindrar insamlandet av data för användning i digital…

Detaljer

IAB CEO Randall Rothenburg har kommenterat ePrivacy-förslaget som behandlas i EU.

”Europaparlamentet rekommenderade nyligen en formulering av det föreslagna ePrivacy direktivet som skulle ta bort möjligheten för Europeiska publicister att tjäna pengar på sitt innehåll via annonsering, vilket tillintetgör en företagsmodell som stött journalistik i över 200 år. Det nya direktivet skulle kräva att publicister ger alla tillgång till deras sajter, även de som använder ad…

Detaljer

Tre kommentarer på AdEx Benchmark 2016

”2016 blev återigen ett rekordår för onlinemarknadsföring i Europa. Intäkterna har nu passerat 40 miljarder Euro och tillväxttakten är alltjämt tvåsiffrig. Den kraftiga tillväxten förklaras av branschens innovationsförmåga, där nya plattformar, format, sociala medier, native och köpprocesser är viktiga förklaringar” Madeleine Thor, VD IRM och presentatör av seminariumet 29/8     AdEx Video Värde: €3 mdr
Yoy…

Detaljer

IUM satsar på certifiering med IAB

John Wikstén, Head of Campaign Management på IUM har själv certifierat sig med IAB Sverige och berättar här varför man satsar på hela personalen. Hur kom det sig att du som chef ville att dina anställda ska vara certifierade?  Där jag jobbade tidigare blev säljarna certifierade för Sales-avdelningen och det var mycket jag byggde det på…

Detaljer

Intäkter från digital annonsering ökar rekordartat

Intäkter från digital annonsering ökar 23% year on year till rekordhöga USD19,6 miljarder Ökningen representerar marknadens fortsatta intresse att investera i digital media, enligt Christ Kuist, Senior Vice President, Research and Impact, IAB USA. Den stadiga ökningen är ett direkt resultat av digital annonsering förmåga att nå konsumenter där de spenderar mer och mer av sin tid-…

Detaljer

IAB Europe AdEx Benchmark: Mobilt och Video driver online annonsering

IAB Europe AdEx Benchmark: Mobilt och Video driver online annonsering IAB Europe meddelade idag på deras årliga konferens Interact att online annonsering växte med 12,2% till €41,8 miljarder under 2016 och kan därmed betraktas som det dominanta annonsmediet i Europa. IAB Europe’s studie ”AdEx Benchmark” delar upp marknaden i tre kategorier: Display, Search och Classified…

Detaljer