IAB Europe skapar verktyg för GDPR

IAB Europe tar just nu fram ett verktyg för att stödja företag med fortsatt GDPR-implementering (Dataskyddsförordnignen) efter maj 2018. Verktyget kommer bestå av en mjukvarulösning, guidelines och löpande support från en oberoende organisation. Mjukvarulösningen är designad att möjliggöra för sajter, annonsörer och deras ad tech partners att på ett lättare sätt skapa transparens, så väl…

Detaljer

Beklagligt av EU Parlamentets utskott gällande ePrivacy

IAB Sverige beklagar dagen beslut från Europaparlamentets utskott gällande ePrivacy European Parliament’s Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (LIBE) röstade idag för förslaget som kommer tvinga nyhetssajter och andra Europeiska sajter att erbjuda sitt innehåll gratis. Kommittén röstade mot en stor minoritet för vad som effektivt kommer leda till att tillåta publicisters arbete att…

Detaljer

Efter influencerbråken – IAB enar aktörerna

IAB Sverige har samlat sin task force för influencer marketing för att förtydliga vad som krävs för att benämna sig som en ”branschorganisation”. Efter den senaste tidens sammandrabbningar mellan landets ledande influencerbolag och Influencers of Sweden, bestämde sig IAB Sverige för att sätta ned foten. https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/efter-influencerbraken-iab-enar-aktorerna-6873238               Foto: Dagens…

Detaljer

IAB CEO Randall Rothenburg kommenterar ePrivacy-förslaget.

”Europaparlamentet rekommenderade nyligen en formulering av det föreslagna ePrivacy direktivet som skulle ta bort möjligheten för Europeiska publicister att tjäna pengar på sitt innehåll via annonsering, vilket tillintetgör en företagsmodell som stött journalistik i över 200 år. Det nya direktivet skulle kräva att publicister ger alla tillgång till deras sajter, även de som använder ad…

Detaljer