För medlemmar – här hittar du aktiviteter och rapporter mm som vi erbjudit våra medlemmar

IAB Sveriges medlemmar kan logga in på hemsidan och komma åt unika rapporter mm.
Inloggningsrutan finns längst upp till höger på hemsidan. (fungerar inte för tillfället) Om du inte har tillgång till lösenord eller vill bli medlem maila IAB Sverige.
Nedan hittar du alla seminarier och event som IAB Sverige bjudit in till. Du hittar även de event IAB samarbetar med, samtliga med ett medlemserbjudande!

Söker du kommande aktiviteter hittar du det här 2014 – aktiviteter och erbjudanden

____________________________________________________________________________

attr_model_red

11 mars 2014 bjuder IAB in till ett frukostseminarium med temat sökmarknadsföring. Inbjudan!

 

 

Då vi berättar om hur attribution modelling kan hjälpa dig att arbeta smartare och effektivare med sökmarknadsföring i cross-platforms. Anmäla ditt intresse här!

Agendan

  • Inledning  – Charlotte Thür, IAB Sverige
  • Presenterar förutsättningar för live-case –  Oscar Watz, ordförande för Task Force Search
  • Mobilt sök – Karl Sandstedt , Google
  • Kampanj vs always on – Niklas Lindh, Somersault
  • Attribution – Choonih Im, Quisma
  • Presentation av live-case Oscar tillsammans med konsultgruppen

____________________________________________________________________________

watching_small

Online Video grows up. What’s Next?

Andelen reklaminvesteringar i online video växer och är nu en naturlig del av mediemixen. Online video ökar i Norden och de stora traditionella programföretagen och förlagen ser möjligheter. Köparsidan eskalerar och publiken är mer splittrad än någonsin med Youtube och Netflix som börjar ta en större del av tittandet. Men vad är nästa steg?

IAB Sveriges Task Force Video bjuder in till seminarium 20 februari

Vi erbjuder en möjlighet att lyssna på internationella talare och lokala case. Missa inte två intressanta timmar om Online Videomarknadsföring, med talar från några av våra största aktörer. Våra sponsorer bjuder på mingel med dryck och snacks efter seminariet.

  • Owen Hanks, General Manager Europe Yumeadobe_logo_standard_white_gif
    The future of Online Video, give insights from the US
  • Peter Nordlöv, Creative Agency Head Youtube
    Trends from the world of Youtube
  • Daniel Knapp, Director Advertising Research IHS
    European outlook
  • Dan Willstrand, Co-founder of Sprinkle – Case: hur kan syndikering av innehåll förändra online video?
  • Gabriel Aschman, Senior Business Developer TV4 – Case: How can Online Video Deliver incremental reach?
  • Jessica Grünewald, Head of Digital Media MTG TV – The new TV and the Olympics
  • Peder Gunnarsson, Partner Ungdomsbarometern –
    Hur snabbt flyttar sig publiken? Ung vs. vuxen konsumtion av rörligt innehåll

Plats: Armémuseet, Riddargatan 13, Datum: 20 februari 2014, seminariet börjar kl 15.00 – 17.00 efter blir det mingel!

Seminariet är kostnadsfritt! Vi välkomnar alla medlemmar samt blivande medlemmar i mån om plats.

____________________________________________________________________________

Mobilens tekniska möjligheter och begränsningar 29 januari och 12 februari 2014 kl 9:00 – 10:30

mobildisplaystand

IAB Sveriges Task Force har under hösten arbetat med att ta fram en Svensk Mobil Displaystandard. Nu bjuder IAB in till ett frukostseminarium där vi presenterar standarden tillsammans med intressanta talare, som gör en djupdykning i mobilens möjligheter och begränsningar under en dryg timme.
Talare Cecilia Ydremark – Mediekompaniet. Ny Mobil Displaystandard.
Lars- Erik Sellin – Adssets. Annonser vikt påverkar laddningstider vilket in sin tur påverkar mobila kampanjers effekter. Vad är viktigt att tänka på?
Magnus Linde – Sticky Ad. Synlighet och impact i mobilen.
Patrik Fagerlund – Widespace. Effektiv annonsering via mobilen.
Vi avslutar med en frågestund med några personer från Task Forcen. Anmäl dig här! Hela inbjudan! (bekr 29 jan)

Mobil Displaystandard hittar du här: www.iabsverige.se/mobildisplaystandard

____________________________________________________________________________

IAB bjuder in till trendseminarium – den 4 december kl 15:00 Presentationer och liveinspelning

Vi bjuder in dig till årets sista event då vi spanar in spännande digitala trender inför 2014, efteråt bjuder vi på god dryck med tilltugg som avslutning på IABs spännande seminarieår.
Vi har bett talare att under 8 minuter belysa de senaste trenderna inom vår bransch.
Trender inom online video, cross device tracking, content marketing för kända varumärken, wearables & mobile och nya designtrender för display mm.

Några av talarna är David Mühle – Videoplaza, Karl Sandstedt – Google, Krister Karjalainen – P&G, Camilla Nordgren – Daisy Display, Lina Kokovic – Tre Kronor
Media m fl.

InbjudanAnmäl dig här redan nu för att säkra en plats. Hela agendan kommer inom kort. SEMINARIET ÄR FULLBOKAT!

____________________________________________________________________________

12 december bjöd IAB in till ett rundabordssamtal med Ionel Naftanaila från IAB Europe

Här är presentationen.

Vi erbjöd en möjlighet att på hemmaplan få ställa frågor och öka kunskapen om de ständigt föränderliga rättsliga utmaningarna samt att få en förståelse för de lösningar som vi hoppas ska kunna underlätta för just din verksamhet.
Ionel Naftanaila, projektledare för OBA-framework (online behavioural advertising) hos IAB Europe och projekt- och tekniskchef för EDAA presenterar vad som pågår på EU-nivå och svarar på frågor. Detta är ett unikt tillfälle vars syfte är att säkerställa att alla medlemmar är uppdaterade inom denna mycket viktiga fråga som rör vår bransch.

Mer info & hela inbjudan här!

____________________________________________________________________________

AdEx Benchmark 2012 visar på ett enastående år för annonsering på nätet.
Europeiska online-annonsmarknaden överstiger 24,3 miljarder € i värde.

IAB Sverige bjuder in dig till en genomgång av ”AdEx –
den digitala marknadsföringen i Europa”…

…det gör vi över en frukost den 9 och 15 oktober. Vi har nu satt ett extra seminarium den 15 oktober samma tid.

Pressrelease – AdEx2012
Inbjudan till seminarium 15 oktober 2013
Anmäl dig till den 9 oktober här! (fullt)
Anmäl dig till den 15 oktober här! (extra)

Tillsammans med Tobias Hedström, chefsanalytiker från IRM presentera vi AdEx-rapport 2012 från IAB Europe, för 26 marknader, utifrån ett svenskt perspektiv. Tobias kommer även berätta om hur utvecklingen under det 1:a halvåret 2013 sett ut för den Nordiska marknaden.
IAB Europas årliga AdEx-rapporten är den enda rapport som genomlyser den europeiska reklammarknaden.

Alla medlemmar har fått tillgång till årets rapport. Har du glömt dina inloggningsuppgifter kontakta Susanne Gren.

____________________________________________________________________________

Vill du veta mer om automatiserad handel och RTB?

3 oktober, kl 15-17 bjuder IAB Sveriges Task Force AT/RTB in till ett seminarium där bla en helt färsk ”Handbok” Version II presenteras tillsammans med intressanta talare och en paneldiskussion. En rykande färsk studie gjord med svenska publicister om automatiserad handel kommer också presenteras.

Efter seminariet hälsas våra sponsorer Emediate, Netric Sales och Webtraffic alla välkomna till iBaren.
Inbjudan till seminariet hittar du härOBS! SEMINARIET ÄR FULLT!
Antal platser är begränsade och vi kommer att prioritera medlemmar (vill ditt bolag bli medlem? medlem@iabsverige.se).

______________________________________________________________

register-now

Data Protection – Webinar

Ahead of the Parliament Vote – How the new rules will affect digital business? 

10 september kl 15:30 CET –  View the programme and register here

In January 2012 the European Commission presented a proposal for a new Data Protection Regulation. These new laws will significantly impact the online advertising, media, market research and analytics industries. The leading European Parliamentary committee, the Civil Liberty Committee (LIBE) is likely to adopt its report in October 2013, with the fully plenary vote of the Parliament pencilled tentatively for December 2013.

______________________________________________________________

IAB Sverige är stolta partners till SMX Stockholm

Välkommen till en konferens där både marknadsförare och SEO-gurus kan växa och lära av varandra tillsammans med globala experter.
Oavsett om du precis har börjat planera din sökstrategi eller du är väl insatt i taktik och kampanjer, kommer du få kunskap, idéer och kontakter som behövs för att öka dina resultat i din sökmarknadsföring. Som keynote har du möjlighet att lyssna till Veterankampanjstrateg Julius van de Laar.
Som medlem till IAB får du 15% med rabattkoden IABSMX13. Läs mer om konferensen och anmäl dig här.

________________________________________________________________

Eftersom seminariet 25 juni var så populärt och många inte fick plats, gör vi nu en repris efter semestern den 22 augusti!

Genomgång av siffror och slutsatser från IAB Mobile Marketing 360 undersökning
22 augusti kl 8.30, seminariet börjar 9.00-10.00.

MM360_vit_mindre11

Om du vill ha mer eller missade vår konferens den 23 april eller seminariet den 25 juni, så erbjuder IAB att under en timme få ta del av mer information från den helt färska och omfattande undersökning som IAB har gjort tillsammans med 22 partners på marknaden, Mobile Marketing 360.
Annonsörer, byråer och konsumenter deltog i undersökningen som kartlade vad de tror, gör och tycker om mobil marknadsföring i ett 360 graders perspektiv.

Anmäl dig här! Hela inbjudan hittar du här!
Rapporten som kommer presenteras delar från hittar du här.

Om redan varit på seminariet 25 juni och vill få presentation maila Anders Börde.

________________________________________________________________


Online Behavioural Advertising in EU: How to improve your campaign effectiveness?  2 juli, 16:00 (60 min)

More and more compliance measures are compelling advertisers, agencies, and publishers to provide their consumers with privacy controls when serving Online Behavioural Advertising (OBA). The Self Regulatory Principles for OBA have been developed through a cross-industry effort at European level, and compliance is enforced by the national Self-Regulatory Organisations (SROs).
Join Ionel Naftanaila (EDAA) and Rick Armstrong (TRUSTe) for an informative webinar on the ever changing regulatory challenges and learn about solutions to help you comply with industry’s Self-Regulatory Programme.

Attend this webinar to:

  • Understand the Self Regulatory Programme for OBA in the EU and how it impacts your business.
  • Learn why you need to think about your OBA strategy in order to mitigate risks and avoid violations of new industry rules.
  • How to build a privacy strategy and solution for compliance in your OBA advertising.
  • Understand the technologies that are available, thus enabling you to develop a plan.
  • Learn about TRUSTed Mobile Ads, approved icon provider of the EDAA.

register-now

Läs mer här!

________________________________________________________________

IAB Global Mobile Advertising Revenue Webinar, 27 juni kl 15:00 ( 60 min) Nytt datum 9 juli

Join IAB Europe, IAB US and IHS Electronics & Media for a snapshot of worldwide mobile advertising revenue for 2012 and highlights of key trends about the global mobile advertising market.

You will learn about:

  • Global mobile advertising trends during 2012
  • Mobile advertising growth in the following regions: Europe, North America, Latin America, Asia-Pacific, Middle East and Africa
  • Growth of advertising by format: Display, Search and Messaging
  • Trends in the mobile world that are drivers for mobile advertising

Space is limited. Register today.

register-now

About the research:

IHS Electronics and Media authored the research based on mobile ad spend reported by IABs. They harmonised the data and employed statistical and econometric models to infer a global market size, split across major global regions and main digital advertising formats.

Speakers:

Alison Fennah, Vice President, Research and Marketing, IAB Europe
Joe Laszlo, Senior Director, Mobile Marketing Center of Excellence, IAB (US)
Daniel Knapp, Director, Advertising Research, IHS Electronics & Media
Jack Kent, Principal Analyst, Mobile Media, IHS Electronics & Media

To find out more about digital ad spend please visit:

Europe: http://www.iabeurope.eu/index.php/digital-advertising/key-facts-statistics/
US: 
http://www.iab.com/adrevenuereport

________________________________________________________________

Genomgång av siffror och slutsatser från IAB Mobile Marketing 360 undersökning – 25 juni kl 8.30

MM360_vit_mindre11

Om du vill ha mer eller missade vår konferens den 23 april, då vi presenterade delar av Mobile Marketing 360, så erbjuder IAB nu ett sista seminarium innan sommaren. Under en timme får du ta del av mer information från den helt färska och omfattande undersökning som IAB har gjort tillsammans med 22 partners på marknaden. Annonsörer, byråer och konsumenter deltog i undersökningen som kartlade vad de tror, gör och tycker om mobil marknadsföring i ett 360 graders perspektiv.

Om du vill få presentation från seminariet den 25 juni maila Anders Börde.

 

________________________________________________________________

Inbjudan till Rundabordssamtal

Reklam och integritet i balans
– Ny EU-lagstiftning riskerar omöjliggöra eller försvåra legitim marknadsföring

13 juni kl 9-11. Här är hela inbjudan!

från Rundabordssamtalet 13 juni. PDF

IAB slutrapport från Påverkansarbete rörande ny dataskyddsförordning. PDF

________________________________________________________________

Varför är videomarknadsföring så effektivt?

28 maj kl 15.00, bjuder IAB in till ett seminarium om online video
online-videoAnmäla dig kan du göra här redan nu, om du vill vara säker på att få en plats (medlemmar har förtur). Seminariet är kostnadsfritt, här har du inbjudan.
IAB Task Force Video kommer presentera en helt färsk ”Best Practice Guide” om online video tillsammans med talare från Shazam , Google, Smartclip, Videoplaza och Unruly m fl.
I panelen hör du Peter Nordlöv – YouTube, Marc Schäfer – PlayAd, MTG, Peter Irinarchos – Aftonbladet, ytterligare en person presenteras inom kort.
Det blir också mingel efter på Bygget, Norrlandsgatan 11, 4tr. Välkommen!

OBS! SEMINARIET ÄR FULLT!

Sponsorer av seminariet och mingel den 28 maj
Smartclip, PlayAd, Videoplaza, Unruly Media, MTG Media.

 

video28maj2013sponslogopsd

 

 

 

________________________________________________________________

IAB INTERACT I BARCELONA 23-24 MAJ 2013

AnnonINteract

IAB Europes årliga konferens i Barcelona 23-24 maj har en mycket bra agenda i år.
Missa inte det utan anmäl dig nu så ses vi i Barcelona! www.interactcongress.eu
Medlemmar anmäler sig så klart till medlemspris.
________________________________________________________________

IAB Sweden Conference 2013 – www.iabsverige.se/conference2013

Presentationer, bilder och filmer från konferensen hittar du här!

Medlemmar har 30 % rabatt på det redan förmånliga biljettpriset!

header-mm360_ny

Samarbetspartner & sponsorer till IAB Sweden Conference 2013

________________________________________________________________

Gulltaggen i Oslo 24-25 april – många intressanta talare även i år…

IAB Sveriges medlemmar kan anmäla sig till medlemspris använd rabattkoden: IABSWEDEN

Gulltaggen2013

________________________________________________________________

Interact i Barcelona – arrangeras av IAB Europe

Let’s meet in Barcelona 23 – 24 May 2013 – anmäl dig här www.interactcongress.eu/
Som medlem får du 30% rabatt om du anmäler dig innan den 1 maj. Använd koden: SE30

AnnonINteract

________________________________________________________________

En chans till för dig som tyvärr inte fick plats vid första tillfället;


Söktrender, SEM, SEO, uppföljning av

medieinvesteringar och av Julhandeln

Sökmarknadsföring är den största kategorin inom online som fortsätter att växa.
Nu bjuder vi in dig, att tillsammans med oss, lyssna och bli inspirerad av intressanta
talare som under 90 späckade minuter berätta om kraften i sökmarknadsföring.
Vi får ta del av flera framgångsrika case och hur man genom att mäta rätt gör
effektivare medieinvesteringar. 12 mars kl 8:30-10:30. Frukost från kl 8:00.
Hos GroupM, Birger Jarlsgatan 50.  Inbjudan till seminariet här! Anmäl dig tillkommer@iabsverige.se

 ________________________________________________________________

Söktrender, SEM, SEO, uppföljning av
medieinvesteringar och av Julhandeln

Sökmarknadsföring är den största kategorin inom online som fortsätter att växa.
Nu bjuder vi in dig, att tillsammans med oss, lyssna och bli inspirerad av intressanta
talare som under 90 späckade minuter berätta om kraften i sökmarknadsföring.
Vi får ta del av flera framgångsrika case och hur man genom att mäta rätt gör
effektivare medieinvesteringar.
Missa inte IAB Sveriges frukostseminarium den 21 februari kl 8:30-10:30. Frukost från kl 8:00.
Hos GroupM, Birger Jarlsgatan 50.  Inbjudan till seminariet här!        FULLBOKAT!

________________________________________________________________

Guldnyckeln2013

Guldnyckeln 21 mars
med flera inspirerande talare

Swedmas event Guldnyckeln 21 mars har flera intressant och inspirerande talare som kommer prata digital kommunikation. Vi vill därför tipsa om eventet och ge våra medlemmar ett förmånligt pris om du bokar innan den 1 mars. Swedma erbjuder IABs medlemmar 250 kr rabatt på biljetten till Guldnyckelns inspirationsdag
(ord. pris 3640 kr, medlem i SWEDMA 2740 kr). Länk till mer info om inspirationsdagen http://guldnyckeln.se/inspirationsdag/

________________________________________________________________

EasyFair2013_entre

 

ONLINE MARKETING & E-HANDEL 2013

Årets mest kompletta event, mässa & mötesplats för dig som vill bli en vinnare på den digitala marknaden

IAB Sverige är partner till EasyFairs event!

IAB medlemmar är välkomna till mässan 13-14 mars, fritt inträde!
Läs mer om eventet och hämta din kod för ett kostnadsfritt entrékort här!

Vi ses där!

 

 

________________________________________________________________

 IRM_rapport_bildFramtidens digitala annonsering 

Hur stor är mobilannonseringen 2015?
IRMs rapport ”Framtidens digitala annonsering 2012-2015” behandlar flera aktuella mediefrågor,
exempelvis: Hur stor är mobilannonseringen 2015? Fortsätter rekordtillväxten inom sökordsmarknadsföring?
Och hur står sig Sverige i en internationell jämförelse? Läs mer här!

Nu kan du som är medlem i IAB beställa rapporten till ett förmånligt pris under februari.
Ordinarie pris: 6 500 kronor Rabatterat pris för IABs medlemmar: 4 500 kr
Beställ ditt exemplar på info@irm-media.se eller ring oss på 08-663 04 90.

________________________________________________________________

digmams”Digitala Mums” tar kontroll över webben

Kostnadsfritt Live Webinar
Onsdag 6 februari 11:00 CET / 10:00 GMT
Hämtat från IABs Mediascope Europe

Registrering öppen nu! Klicka här!
Ta del av IAB Europas 30 minuters gratis live-webbseminarium. Vi kommer att presentera några viktiga trender om media och e-handelsvanor hos kvinnor med barn i hela Europa.

Om: Tiden som spenderas på nätet vid skrivbordet, mobilen och tabletten och tid vid TV, radio, tidningar och tidskrifter, • Media multi-tasking, • Hur Sociala medier används, • ”Brand engagemang” bland digitala mammor mm

________________________________________________________________

ISD2013

IAB Sverige är med som partner till Internetstrategidagen 2013
IABs medlemmar får rabatt på deltagaragiften.

11 februari 2013, heldag

Medlemspris: 2 500 kr /biljett (ord. pris 3 790 kr).

 

 

Läs mer och anmäl dig här: http://internetstrategidagen.se/
Uppge under övriga upplysningar att du är medlem i IAB Sverige.

________________________________________________________________

2012 – aktiviteter och erbjudanden

FULLBOKAT! Den 6 december 2012- REAL TIME BIDDING ETT EFFEKTIVT SÄTT ATT KÖPA OCH SÄLJA DISPLAYANNONSER

realtime_liten

IAB Sverige hälsar medlemmar och blivande medlemmar i mån om plats välkomna till ett seminarium om Real Time Bidding (RTB) den 6 dec, kl 15-17 på Myntkabinettet i Stockholm.
Vid detta seminarium kommer en helt ny rapport presenteras, som beskriver fenomenet Real Time Bidding och vad det innebär för den svenska marknaden.
Vi hör säljare och köpar i en panelendiskussion om ”Hur använder man RTB idag?”
Efter seminariet bjuder IAB Sverige och våra sponsorer in till mingel från kl 17:00. Vilket får avsluta IABs seminarieår 2012!
Inbjudan till seminariet hittar du här!

 

sponsorer6dec2012


 

 

 

Handboken om RTB, Svenska Eko-systemet och filmer från seminariet hittar ni här!

________________________________________________________________

SIME Stockholm 2012

SIME2012annons

SIME 2012

IAB Sverige är med som stolt Supporting Partner till SIME även i år. SIME Stockholm äger rum den 13-14 november 2012 på Circus.
IAB Sverige uppskattar SIMEs sätt att utforska gränserna för det framväxande digitala samhället. Vilket är viktigt då nya tekniker ger tillgång till information överallt och till alla, ett samhälle där helt nya möjligheter växer fram för företag.
IAB Sveriges medlemmar erbjuds 20% rabatt på deltagaravgifterna, anmäl dig till sime@iabsverige.se för att få ta del av rabatten. (OBS! skriv hela faktureringsadressen i mailet).

På SIMEs scen: Ola Ahlvarsson kommer träffa ett antal globala topp talare som Anneliese van den Belt, VD för SUP media, Fredrik Skavlan, Heiko Hebig, chef för partnerskap, Facebook Inc, Nicklas Adalbert, grundare Klarna, Totte Ålesund (GetRight), världsmästare i Counter Strike, Rikard Steiber, global marknadschef för Mobile & Social på Google Inc., Martin Deinoff, certifierad galning, Creuna (tillbaka på offentlig begäran), och många fler.
Läs mer om SIME 2012 här!
________________________________________________________________

Välkommen till Internetstrategidagarna, den 19 november i Göteborg!

UndinternetstratGBG2012er en fullspäckad dag får över 200 beslutsfattare, marknadschefer och affärsutvecklare möjligheten
att lyssna till branschens ledande aktörer inom den digitala arenan.

Vi vänder vi oss till beslutsfattare och marknadschefer inom företag som vill utveckla sin digitala
position och lära sig mer om digital marknadsföring inom B2B arenan. Seminariet påvisar flera olika digitala
affärsmöjligheter med fokus på lönsamhet och affärsutveckling på Internet.
IABs pris: 1290 kr/biljett (ord. 1995 kr)
Ange när du anmäler dig att du är medlem till IAB Sverige under Övriga upplysningar:  http://internetstrategidagen.se/

________________________________________________________________

Onlinemarknadsföring & integritetsfrågor 23 oktober 2012

integritet

Integritetshänsyn är en ständigt återkommande fråga när det handlar om onlinemarknadsföring. Uppsidan med online är att vi kan mäta reklamexponeringen och effekterna i detalj och dessutom kan anpassa budskapet efter mottagaren. Nackdelen med att vi vet mycket om mottagaren är att vi vet mycket om mottagaren. Det finns en risk att denna vetskap upplevs som läskig av konsumenterna.
Det är viktigt för IAB Sveriges medlemmar att vara medvetna om och aktivt arbeta med de integritetshänsyn som kan identifieras. Det är också viktigt att medlemmarna är välinformerade om de juridiska krav som ställs på användning av cookies och lokaliseringsdata i lagen om elektronisk kommunikation och om behandling av personuppgifter i PUL.

IAB Sverige ordnar nu ett event där du får en dags inblick inom området.

Agenda – Inbjudan till konferensen här! (pdf)
Ansvarig för seminariet är IAB Sverige tillsammans med advokat Henrik Nilsson.
Den här dagen ska ge dig som deltagare en unik möjlighet att få en uppdatering om aktuella affärsmässiga och legala frågor som är aktuella och avser just onlinemarknadsföring, till självkostnadspris.
Det kommer både vara föreläsare och möjlighet till diskussion och frågor.

  • Thomas Myrup Kristensen, Facebook: Så gör vi för att användarna ska känna sig trygga
  • Fredrik Alverén, författare “Såld på nätet”: Tekniker på gång – vill vi? Bör vi?
  • Mattias Miksche, VD Stardoll: Marknadsföring till barn – riktlinjer och fallgropar
  • Talare Myndighet:  PTS: Så jobbar vi med cookielagen
  • ”Regelpass” med Advokat Henrik Nilsson, IAB Sverige Legal Task Force

 Cookies i Sverige och i EU – vilka lärdomar finns?

  • Hur har Cookierekommendationen stått sig och behöver den uppdateras?
  • EU:s översyn av PUL-regleringen – konsekvenser av liggande förslag, status på lagstiftningsarbetet.
  • OBA (Intressebaserad marknadsföring) och PUL.  Europeisk självreglering av OBA
  • Do Not Track – vad händer? 

Seminariet kostar 1295 kr för medlemmar och 1995 kr för icke medlemmar (alla priser ex moms).
(obs! motsvarande seminarium i Europa kostar många tusenlappar så ta tillfället att få en bra uppdatering om integritetsfrågor inom online-marknadsföring.)

Aktuella länkar i ämnet:
Aktuell status i EU angående regleringen av cookies  http://www.ffw.com/pdf/cookie-consent-tracking-table.pdf
Den svenska cookierekommendationen – upplevs den som aktuell? Den är jämngammal med PTS vägledning.
EU:s översyn av personuppgiftsregleringen pågår för fullt!
Vad händer i självregleringen inom EU av Online Behavioural Advertising?
”Do Not Track” – vad är det? Vad är signifikansen?
TV4 Nyhetsmorgon 20 september 2012 i ämnet ”Integritet på nätet”. Charlotte Thür VD IAB Sverige och Fredrik Alveréren författare till ”Såld på nätet”.
________________________________________________________________

InternetDD22okt IAB är stolt partner till Internet Discovery Day!

Internet Discovery Day, den 22:a oktober på Stockholm Waterfront, är eventet där framtidens svenska internetstjärnor hittar sina investerare.
Internet Discovery Day ger på ett unikt och enkelt sätt heta internetbolag en möjlighet att ställa ut sina projekt och öka sina nätverk. Redan en månad innan eventet hade över 100 internetbolag anmält att de kommer att ställa ut. Likaså hade närmare 400 personer, varav många av Sveriges mest kvalificerade internetinvesterare, anmält att de kommer för att leta investeringsobjekt.
Speciellt utnämnda ambassadörer agerar som supernätverkare för att se till att kontakterna mellan investerarna och entreprenörerna blir så bra som möjligt.

Parallellt med utställningen pågår flera aktiviteter såsom crowd-sourcad bedömning av de deltagande bolagen, pitch-tävlingar, etc.
Dagen avslutas med ett utnämnande av ”best in show”, prisutdelning i tävlingen Webbkometen samt barmingel.
IAB kommer att vara där för att stödja våra framtida entreprenörer och vi ser mycket fram emot att även få se alla andra i vårt nätverk på plats!
Och det bästa av allt: Det är gratis!
Du anmäler dig via anmälningsformuläret som återfinns på: http://www.facebook.com/events/111516015665537/
Om du inte har facebook kan du också använda eventets anmälningsformulär direkt via:https://stiftelsense.wufoo.eu/forms/anmalan-internet-discovery-day-2012/

________________________________________________________________

Web Content Mgmt day på Clarion Hotel 25 oktoberkollage_wcm
Det här är mötesplatsen för dig som arbetar med affärer, marknadsföring och publicering online. Här kan du tanka idéer, få koll på marknaden, lyssna till
smarta praktikfall och knyta nya kontakter.

I fokus står affärskritiska webbplatser. Agendan kommer att spänna över allt ifrån onlinetrender, innehållsstrategi, sökmotoroptimering och reell design, till konvertering, beteendevetenskap och användarupplevelse.

 

Läs mer om Web Content Mgmt och anmäl dig här!

________________________________________________________________

adex11okt2012

IAB SVERIGE BJUDER IN TILL YTTERLIGARE ETT TILLFÄLLE DÅ VI PRESENTERAR ”ADEX – DEN DIGITALA MARKNADSFÖRINGEN I EUROPA” VÄLKOMMEN ATT ÄTA FRUKOST MED OSS DEN 11 OKTOBER, KL 8:30-9:30

Var 5:e reklameuro i Europa spenderas nu på onlinemedier och till ett värde över 20 miljarder Euro. IAB Sverige bjuder in till ytterligare ett tillfälle då vi presenterar ”AdEx – den digitala marknadsföringen i Europa” Välkommen att äta frukost med oss den 11 oktober, kl 8:30-9:30 Tillsammans med Tobias Hedström, chefsanalytiker från IRM presentera vi AdEx-rapport-2011 för 26 marknader från IAB Europe, utifrån ett svenskt perspektiv. Tobias kommer även berätta om hur utvecklingen under det 1:a halvåret 2012 sett ut för den Nordiska marknaden.
IAB Europe årliga AdEx-rapport är den givna guiden som genomlyser den Europeiska reklammarknaden.
Vi välkomnar alla medlemmar samt blivande medlemmar i mån om plats. Platserna är mycket begränsade denna gång.
Plats: IAB Sverige, Vasagatan 11, obs! 2 trappor IAB Sverige bjuder på frukostmacka och kaffe från 8:00, vi börjar 8:30.
Anmälan senast 11 oktober till:  kommer@iabsverige.se (seminariet är kostnadsfritt)

________________________________________________________________


Mobile Marketing 360 –
 Välkommen på infomöte i Googles lokaler på Kungsbron 2, 2 oktober kl. 15.30

IABSweden_mobileSvenska befolkningen är mobil som bara den. Bolagen hänger efter. Som leverantör av dagens och framtida kommunikationslösningar måste vi ta oss över barriärerna och guida våra kunder mot de lönsamma mobila alternativen.
Detta kan vi göra genom att ta reda på kundernas behov och förväntningar. Finner vi dessa svar – finner vi också affärsnyttan för bolagen!
Mvh Anders Børde, IAB Sverige
AB Sverige och SWEDMA har tagit initiativet till Sveriges första heltäckande studie inom mobil marknadsföring – Mobile Marketing 360. En mycket bearbetad metodik kommer att användas där vi prioriterar de viktigaste frågorna. Vi sörjer för att undersökningen blir signifikant och att analysen blir skarp och affärsinriktad. Vi har valt GfK, ett av värdens främsta analysföretag, till att genomföra undersökningen.
Resultat, analys och annan fakta distribueras så brett som möjligt till svenska bolag och annonsörer – bland annat i en rapport och under ett stort mobilseminarium i mars 2013.

Vi bjuder in bolag vi tror har ett tydligt intresse av att både utbilda köparsidan och samtidigt komma nära inpå nya färska marknadsinsikter inom mobilt. Du kan nu vara med och påverka och driva utvecklingen framåt genom att gå med som partner i Mobile Marketing 360.

Ja, jag vill ha mer information och anmäla mig
Jag kan tyvärr inte delta, kontakta mig istället
Jag vill öppna presentationen för mer information om projektet

________________________________________________________________

AdEx för 2011 – den fullständiga rapporten finns nu ute!

adex-bild50AdEx är den unika rapporten som genomlyser reklammarknaden online för 25 länder i Europa.
Medlemmar får tillgång till rapporten utan kostnad. (Icke medlemmar 8000 kr)

Vill du som medlem få tillgång till rapporten, logga in på hemsidan.
Om du inte har tillgång till koder maila medlem@iabsverige.se
Svenska pressreleasen runt AdEx 2011 hittar du här.

Frukostseminarium 6 september 2012
IAB Sverige bjuder in till ett seminarium där vi tillsammans med Tobias Hedström, chefsanalytiker från IRM presenterar rapporten från IAB Europe utifrån ett svenskt perspektiv. Tobias berättar även om hur utvecklingen sett ut under det första halvåret 2012 på den Nordiska marknaden.

Har du inte fått inbjudan hör av dig till charlotte.thur(at)iabsverige.se Inbjudan hittar du här!

 

________________________________________________________________

6:e upplagan av IAB Europes Interact i Barcelona den 30-31 maj 2012
Interact-himelInteract 2012

This edition of the definitive event for the European online advertising industry will explore how the many different digital advertising formats can be used to develop compelling brands online. The countdown is on. Save the date for the 6th edition of Interact!

Läs mer här!

 

________________________________________________________________

Sökets tillväxt i Sverige, uppnå effektiva resultat genom tillgänglighet och rätt medieinvesteringar

sökseminariumbild

Sökmarknadsföring är den största kategorin inom online som fortsätter att växa. Den har för många företag blivit den absolut viktigaste kanalen.
Nu bjuder vi in dig att tillsammans med oss lyssna till fem intressanta talarer som under 90 späckade minuter berätta om drivkraften och påverkan via sök på ett bolags försäljning.
Vi får ta del av flera framgångsrika case och hur man genom att mäta rätt gör effektivare medieinvesteringar. Swedbank pratar om det digitala landskapet och mobilen som servicekanal.
Missa inte IAB Sveriges frukostseminarium den 29 maj.
Vi välkomnar alla medlemmar samt blivande medlemmar (i mån om plats).
Läs mer här!

 

________________________________________________________________

ATS-Stockholm

ATS/Exchange Wire den 24 maj, på Grand Hotel i Stockholm
ATS Stockholm – den första i sitt slag i Norden – kommer att fokusera på automatiserad mediahandel och i realtidsbudgivning i online-reklambranschen, och tekniken som underbygger det. Evenemanget kommer att omfatta de viktigaste frågorna för närvarande står inför online reklambranschen, utforska utvecklingen mot automation och de utmaningar och möjligheter som detta.

Programmet för dagen innehåller några av de mest inflytelserika namnen i branschen som talare och paneldeltagare De ger en fascinerande dag av insikt, debatt och diskussion.

För att se programmet för dagen klicka här: http://www.exchangewire.com/events/ats-stockholm/
Köpa biljetter med en 15% medlemsrabatt klicka här: http://www.exchangewire.com/events/ats-stockholm/tickets/
IABs medlemmar uppger rabattkod ATSS12
.
________________________________________________________________

mobilstrategidagen2012

“Mobile Is The Future, And There’s No Such Thing As Communication Overload”
Eric Schmidt, Google

Välkommen till Mobilstrategidagen 2012 den 22 maj
Efter en fantastisk respons i och med Internetstrategidagen den 6 februari 2012, fortsätter vi ett av årets viktigaste event inom mobil marknadsföring och hur man som företag kan skapa affärsnytta med hjälp av mobilen som verktyg.
IAB Sverige är med som medarrangör till dagen.

Premiären av vårt nya seminarium Mobilstrategidagen äger rum på Rival i Stockholm den 22 maj 2012. Under en heldag får ca 400 marknadsförare, marknadschefer och beslutsfattare möjligheten att ta del av det senaste inom mobil marknadsföring.

Som medlem i IAB har du möjlighet att boka biljett till ett förmånligt pris!
Länk till programmet>>   Länk till anmälningsformulär>>    Länk till Mobilstrategidagens hemsida>>
Ord. Pris:          4390 kr
Medlemspris:   3500 kr (för IAB Sveriges medlemmar)
OBS. Glöm inte att ange kampanjkod ”iab” under fältet kampanjkod i anmälningsformuläret.

Varmt välkomna till Rival, Mariatorget 3 i Stockholm 22/5. Tid: 08.30 till 16.30 med efterföljande mingel.

________________________________________________________________
 Google Analytics Conference

Heldagskonferens | 8 Maj 2012| Sheraton Stockholm Hotel

Google Analytics Conference är en heldagskonferens med inspirationsföreläsningar, case och utställning med Google Analytics Certified Partners. Konferensen ger deltagarna användbar kunskap om hur man kan använda webbanalys i allmänhet och Google Analytics i synnerhet för att analysera webbtrafik, förstå de rätta återgärderna och skapa affärsvärde.

Program

GOOGLE4Erbjudande:

Som medlem hos IAB Sverige kan vi erbjuda dig ett mycket förmånligt pris på Google Analytics Conference.

Du får 1000 kr i rabatt och betalar 2990 kr vid anmälan senast den 29 april (Ordinarie pris 3990 kr). Är ni två från samma företag får ni ytterligare 500 kr i rabatt/person och betalar endast 2490 kr per person.

Ange ”VIP IAB” i fältet ”Övrigt” när du gör din anmälan för att ta del av detta erbjudande!

Anmälan

Arrangör: Wednesday Relations

________________________________________________________________

Marknadsföring på Facebook – tips, strategier och affärsmöjligheter

Heldagskonferens | 21 mars | Hotel Rival

Under en heldag går vi igenom tips, strategier och affärsmöjligheter på Facebook. Syftet med konferensen är att ge dig inspiration och kunskap om hur du kan arbeta med marknadsföring på Facebook.

facebooklikebutton-e1329906739766 Ett axplock av talarna på scen:

  • Facebook Sverige – Building Essential Connections with Facebook
  • Nelly.com – ROI och nyckeltal för Nelly.com’s satsningar på Facebook
  • Jacqueline Kothbauer – Hur bygger du en lönsam kundklubb på Facebook?
  • Stadium – Strategi och praktiskt genomförande – så startade Stadium sin sida på Facebook
  • IBM – Det spelar ingen roll hur mycket du vet om du inte agerar

Erbjudande:

Som medlem hos  IAB Sverige kan vi erbjuda dig att gå på konferensen ”Marknadsföring på Facebook” till ett rabatterat pris.
Konferensen är ett samarbete med Wednesday Relation.

Du får 1500 kr i rabatt och betalar 2490 kr/person (ordinarie pris 3990 kr). För att ta del av erbjudande skriver du rabattkod ”VIPIAB” i fältet ”övrigt” när du anmäler dig.

2+?
Är ni fler än två personer får ni ytterligare 500 kr rabatt och betalar 1990 kr/person (ordinarie pris 3990 kr). För att ta del av erbjudande skriver du in rabattkod ”VIPIABGÅTVÅ” i fältet ”övrigt” när du anmäler dig.

Till anmälan

________________________________________________________________

Ökad försäljning genom framgångsrika kampanjer i sociala medier

Vi bjuder in dig till seminarium, den 14 februari 2012, kl 13.00 – 15.00

hjärta_dreamstime_xs_22777438kopia Sociala medier har varit ett modeord under flera år. Frågan vi alla vill ha svar på är, går det att mäta effekterna av satsningar i sociala medier? Under denna föreläsning får du lyssna till framgångsrika case som visat mätbar ROI.
Du får också en inblick i stora världsledande och internationella bolags som P & G och McDonald, användning och erfarenheter av sociala medier.
Missa inte IAB Sverige seminarium den 14 februari.
Vi välkomnar alla medlemmar och icke medlemmar i mån om plats.
Anmäl dig till kommer@iabsverige.se senast den 12 februari. Här är hela inbjudan!

 

 

________________________________________________________________

mobildbild-till-inbjudan2Varannan svensk har nu en Smartphone i sin ficka. Inom kort går internetanvändning via mobiler om datorer.
Vi bjuder in dig till frukostmöte, den 5 januari 2012, kl 8:30

Head of IAB Mobile Center of Excellence, Anna Bager finns i Sverige veckan efter nyår. Hon vill berätta om hur IAB i USA arbetar för att utbilda och driva marknaden för mobil marknadsföring.
Här är hela inbjudan.
Anmäl dig till kommer@iabsverige.se senast den 3 januari.

 

 

 

________________________________________________________________

isd_logo

Välkommen till Internetstrategidagen den 6 februari 2012 på Nalen i Stockholm!

Den 6 februari besöker över 300 beslutsfattare och marknadsförare Internetstrategidagen för att ta del av det senaste inom digital marknadsföring och affärsstrategier på webben.

Arenan inom digital marknadsföring utvecklas i en enorm hastighet och rätt digital närvaro och online marknadsföring är idag en förutsättning för att företag ska kunna skapa affärsnytta och nå framgång.

Kom och lyssna till ledande experter från b.la Procter & GambleSveriges AnnonsörerAftonbladet och Vendemore, som delar med sig av sina erfarenheter och rekommendationer. Låt dig inspireras av det senaste inom digital marknadsföring!

Som medlem i IAB Sverige har du dessutom möjlighet att boka din biljett till ett rabatterat pris.

OBS! Glöm inte att ange kampanjkod ”medlem iab” under fältet övriga noteringar längst ner i anmälningsformuläret.

Ord. Pris:           3790 kr       Länk till program>>                                         
 Medlemspris    3000 kr      Länk till anmälningsformulär>>                        

 

________________________________________________________________

2011
________________________________________________________________

SIME_500HR_logga

SIME 15-16 november 2011 – sime.nu
SIMEs passion är att sprida kunskap om Internet och digitala möjligheter.
SIME är norra Europas största konferens om Internet och digitala kanaler.
SIME samlar ledande befattningshavare, marknadsförare, övriga yrkesverksamma inom online och representanter från media.
SIME handlar om hur digitala möjligheter kan konvertera till nya affärer, en bättre värld och nya roliga möjligheter.
IAB Sverige är supporting partner till SIME
Vi erbjuder våra medlemmar 10 % rabatt på deltagaravgiften (ange koden:
 IABVIP) och beställer du tre biljetter eller fler får du 19 % rabatt (ange koden: Partner3Group19). Registrera dig här!

________________________________________________________________

AdEx för 2010 – den fullständiga rapporten finns nu ute! AdEx2010_bild

Om du är medlem skickar du ett mail till info@iabsverige.se för att få tillgång till AdEx2010.
IAB Sverige bjöd in medlemmar till en genomgång av ”AdEx – den digitala marknadsföringen i Europa”
över en frukost den 5 oktober. Tillsammans med Tobias Hedström, chefsanalytiker från IRM presenterades rapporten från IAB Europe utifrån ett svenskt perspektiv. Tobias berättade även om hur utvecklingen sett ut under de första halvåret 2011 på den Nordiska marknaden.

________________________________________________________________

Medlemserbjudande – Inbjudan till Lansering av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation
26 oktober, 2011 kl13:30 -17:00 –  inbjudan till seminariet – FULLBOKAT!
 

________________________________________________________________

IAB_sem30aug11

Med anledning av den nya cookielagstiftningen i Sverige. Har IAB Sverige tagit initiativet till att arbeta fram en självreglering i form av en Rekommendation.Läs mer om projektet här.

– Rekommendation om användning av cookies (pdf)

– Recommendation on the use of cookies and comparable technology (pdf)

IAB Sverige bjöd in medlemmar och projektdeltagare till ett seminarium den 30 augusti.
Där den nya Rekommendationen om användande av cookies för onlinemarknaden presenterades och diskuterades.

Genomgången hölls av projektledare och advokat Henrik Nilsson.

Seminariet hölls hos Carat 30 augusti 2011.

________________________________________________________________

Halva priset på anmälningsavgiften för medlemmar för IAB Sweden Conference 18 maj 2011 fjäril-på-insight-vision

Medlemmar betalar bara 495 kr per deltagare. Presentationer och bilder från konferensen.

 

 

 

 

________________________________________________________________

mobilrapport-bildEn mobil-rapport som omfattar 19 europeiska länder 2011

Detaljerade forskningsresultat ligger bakom dessa siffror.
Den kommer från IAB Europe med syfte att bevisa värdet av mobila marknaden med hjälp av forskning och utbildning.

Inledningstext från rapporten

Mobil annonsering segrar på många plan: det gör det möjligt att göra affärer i kontakt med konsumenter personligen och omedelbart. Oddsen att nå fram med rätt budskap och produkter att nå fram till rätt person är mycket goda. Mottagaren kan svara effektivt och snabbt.

Om du funderar på att avleda dyrbara annonsbudgeten till mobil, har denna slutgiltiga rapport den information du behöver.
Tack till den mobila annonsmarknadens-kommitté inom IAB Europe som har arbetat hårt och länge med att producerar denna rapport och även stort tack till våra partners comScore, InSites Consulting och naturligtvis Orange för deras viktiga bidrag.

Vill du få tillgång till hela rapporten maila charlotte.thur(at)iabsverige.se

________________________________________________________________

 gulltaggen-loggaSpecialerbjudande för IAB-medlemmar till Nordens största online marketing event Gulltaggen 2011

IAB Sverige har en förmånlig överenskommelse med INMA (IAB Norge) som ger medlemspris till Nordens största konferens inom onlinemarknadsföring, Gulltaggen, i Oslo.

Erbjudandet innebär att medlemmar i IAB Sverige får samma rabatterade biljettpris som medlemmar i INMA.

Gulltaggen har seglat upp som Nordens i särklass största mötesplats för aktörer inom onlinemarknadsföring och digital kommunikation.

När Sir Richard Branson och ett 20-tal andra världskända talare höll sina keynotes förra året, samlades nästan 2000 personer från hela Skandinavien för att få tips och idéer på hur nätet bör användas som marknadsföringskanal och vad vi har att vänta i framtiden. Läs mer om Gulltaggen

När ni anmäler er anger ni att ni är medlem av INMA Norge för att göra det enkelt som möjligt.

________________________________________________________________

Adex  helomspännande rapport som visar på omfattningen och storleken av den europeiska reklammarknaden online

Fullständig rapport finns nu för 2009…

Nu i sin fjärde upplaga, är IAB Europas Adex rapport den definitiva guiden som beskriver Europas reklammarknaden online. Uppgifterna sammanställs med hjälp av information från 23 nationella IABs och släpps i juni varje år för det föregående kalenderåret. Sammanställt av Screen Digest och omfattar forskning från 23 marknader. Från de mogna marknaderna i Norden och Västeuropa till de framväxande marknaderna i östra och södra Europa. Ryssland, Bulgarien, Schweiz och Slovakien ingår i rapporten för första gången. Rapporten innehåller marknadens storlek och värde.

Som medlem av IAB Sverige får du fri tillgång till fullständiga rapporten,

Hör av dig till charlotte.thur(at)iabsverige.se för att få AdEx rapporten överskickad. Har du frågor runt rapporten kan du också kontakta Tobias Hedström på IRM media.