Detta är en sida som endast är tillgänglig för IAB Sveriges medlemmar

Du som medlemmar får tillgång till ett antal värdefulla och intressanta rapporter varje år från IAB Europe, IAB US och IAB Sverige.
Rapporterna finns att ladda ner här nedan.


 AdEx – unik rapport från IAB Europe

AdEx Benchmark Index är en helt unik rapport som gör en genomlysning av reklammarknadens investeringar online i 27 länder i Europa.
Denna unika rapport får IABs medlemmar ta del av varje år utan kostnad (värde 8.000 kr).
Uppgifterna har sammanställts av IAB Europe och bygger på information från de nationella IAB kontoren runt om i Europa. Därefter bearbetas och analyseras den av IHS Technology.
Detta är den åttonde AdEx Benchmark Rapporten har publiceras sedan 2006.

AdEx 2014

Europeiska digitala annonsmarknaden slår nya rekord på 30,7 miljarder € en ökning med 11,8% 2014.
Den display marknaden ökar även i år mest med 15,5%.
Pressrelease för AdEx rapporten juli 2015. (English)
Pressrelease för förhandsrapport av AdEx maj 2014. (Svenska)

adexbenchmarkNeutral

AdEx 2013 Download (pdf) publicerade juli 2014
AdEx 2013 Download (pdf)
AdEx 2012 Download (pdf)
AdEx 2011 Download (pdf)
AdEx 2010 Download (pdf)

Icke medlemmar 8 000 kr (exkl moms)

Obs! Rapporten får inte distribueras till icke medlemmar.

Webinar: IAB Europe AdEx Benchmark 2013 – lyssna på Daniel Knapp, Director of Advertising Research på IHS Technology Nu!


2014-05-28 Trendrapport från Kleiner Perkins/Mark Meeker om trenderna inom mobile, video och big data

Här finns rapporten att ladda ner (pdf)


 

Reklamintäkterna för första halvåret 2013 ökade med 18 % jämfört med första halvåret 2012 i USA

IABs rapport om internets reklamintäkter under första halvåret 2013 visar att reklamintäkterna i USA uppgick till 20,1 miljarder dollar, där Q1 2013 står för cirka 9,8 miljarder dollar och Q2 2013 för cirka 10,3 miljarder dollar. Läs hela rapporten här.


 

IAB Global Mobile Anthology: Worldwide Perspectives on Mobile Media

A Report Prepared by the IAB Mobile Marketing Center of Excellence
Released September, 2013

IAB Mobile Center USA work together with IABs around the world, helping to coordinate our efforts around mobile.
An important accomplishment on this front is the establishment of the Mobile Committee-Global, a forum for mobile staffers at the international network of IABs to come together regularly to keep one another informed of projects and market developments.

In 2012, the Mobile Committee-Global published a first-ever IAB Global Mobile Anthology. Mobile interactivity is developing differently and at different paces in different countries. This second edition of the IAB Global Mobile Anthology provides an updated snapshot of a number of the state of mobile in thirteen countries.

Ladda ner rapporten här.

We have organized this document into regional sections. Representation in each is as follows:
Americas: • Argentina, • Brazil, • Canada, • Mexico, • United States
Europe: • Denmark • Finland • The Netherlands • Spain • Sweden • United Kingdom
Asia/Pacific: • Australia • New Zealand


 

Global Mobile Advertising Revenue

Display, Search, Messaging 2011 & 2012 Across Regions

 

Från IAB USA & IAB Europe ladda ner rapporten här!

 

 


 Myths or Reality – About the Bulletin from Mediascope

 

Advertising professionals often still categorise the consumer according to traditional perceptions.
This Bulletin reveals the truth about consumers across Europe and highlights the diversity between different consumers types.
The data comes from IAB Europe’s Mediascope Europe 2012 study.
Find the PDF here!

For further information please contact: mediascope@iabeurope.eu


 Online Video – Best Practice Guide

 

BestPracticeGuide-Video

Här kan du ladda ner Best Practice Guide. (PDF) Best Practice Guide har arbetats fram av IAB Task Force Video våren 2013.

www.iabsverige.se/video

 

 

 



Mobile Marketing 360

MM360_vit_mindre11

Ny finns hela den unika rapporten och alla data att hämta från www.iabmobile.se

Undersökning gjort av GFK ur ett 360 graders perspektiv.
I underökning ingår tre delar en som riktar sig till konsumenten, en till byråer och en till annonsörer.

 


Automatiskt köp och sälj av displayannonser i Sverige – Handbok IIautomatiserad-handel

Denna rapport inom området datadriven annonsering i Sverige, har arbetats fram av branschorganisationen IAB Sveriges Task Force AT/RTB.
Rapporten presenterades på ett seminarium den 6 december 2012 under temat, ”RTB ett effektivt sätt att köpa och sälja displayannonser”
Målet med rapporten var att avdramatisera begreppet och utbilda marknaden inom området RTB.www.iabsverige.se/rtb

 

 


 

icon-display-largeHär är IAB Sveriges riktlinjer avsedda för marknadsförare, byråer och medieföretag för användas för att skapa, planera, köpa och sälja interaktiv marknadsföring och reklam sk displayannonsering. IAB:s annonsstorlekar har arbeta

 

Svensk Displaystandarden är framtagen för webbplatser och inkluderar inte mobila format idag. IAB Sveriges Task Force Mobile och Mobile Marketing 360 kommer att arbeta fram en standard för mobilannonsering under hösten 2012. ts fram av IAB Sveriges Task Force Display. Dessa riktlinjer är anpassade för marknaden som som den ser ut idag och riktlinjerna kommer att ses över kontinuerligt för att följa utvecklingen av displaymarknaden i Sverige.
Länk till Svensk Displaystandard här.

Kommentarer eller frågor tar vi gärna emot på: display@iabsverige.se

 


 Presentationer från seminariet den 23 oktober 2012  (exklusivt material för deltagare och medlemmar)

Integritetsem23okt 193

Tekniker på gång – vill vi? Bör vi? – Fredrik Alverén, författare till ”Såld på nätet”. Tekniskt gick det ej göra åhörakopia av presentationer
Facebook: Så gör vi för att användarna ska känna sig trygga – Thomas Myrup Kristensen. Inväntar svar gällande presentationen
Agendan för dagen


 

IAB Europe AdEx &

IAB US Mobile AdvisoryBoard

2011 – GLOBAL Mobile Advertising marknad värderad till € 3,8 miljarder (5,3 miljarder dollar) 2011
Första Initiativ från branschen mäta Mobile Annonsmarknaden Globalt.

London, UK (7 Juni 2012) – Den IAB Mobile Marketing Center of Excellence i USA, IAB Europe och IHS Screen Digest, har gått samman för att mäta den mobila annonsmarknaden på global och regional nivå. Detta är den första initiativ av en digital organisation.
Under den globala siffran € 3,8 miljarder ($ 5,3 miljarder) för 2011 är regionala andelar: Europa 25,9%, Nordamerika 31,4%, Latinamerika 3,5%, Asien och Stillahavsområdet 35,9%, Mellanöstern och Afrika 3,2%.
Med anledning av den ökande betydelsen av mobilen som en reklamplattform, såg IAB Mobile Marketing Center of Excellence och IAB Europe behovet av att ge större insikt om investeringar i mediet.
 Release    Global Mobile Advertising Adspend report 2011 Download (pdf)