kampen om reklam

Kampen om reklamen handlar om vad digitaliseringen av reklammarknaden har fått för konsekvenser för de nordiska medieföretagens möjligheter att finansiera sin journalistiska verksamhet. I takt med att konkurrensen om reklaminvesteringarna har ökat har många medieföretag fått se sina reklamintäkter sjunka, i vissa fall dramatiskt.

Pdf 211 sidor laddar du ner här. 

 

 

 

 

kleiner perkins Mycket och nyttig statistik över internet trender 2017.

DATORER, BREDBAND OCH INTERNET

Datorer: 92%, Bredband: 90% och Internet: 93%

Under 2015 är det för första gången fler som har tillgång till internet än som äger en dator.

tillgång-till-dator-mobil-bredband

80 % av Sveriges befolkning använder internet i hemmet dagligen.

I genomsnitt använder vi internet 21h/veckan, varav drygt 8 timmar spenderas i mobilen.

internet-hemma-olika-platser

Tillgången till fler enheter ökar och 53% har nu tillgång till dator, mobil och surfplatta.

internet-mobil-2


MOBILT ANVÄNDANDE I SVERIGE

Den mobila boomen som pågått för mobilen och surfplattan saktar in något under 2015

Under 2015 ökar tiden vi ägnar åt internet i mobilen med 30 min och 62% använder nu internet i mobilen dagligen.

tillgång-till-surfplattor3

 

 

Alla uppgifterna är hämtade från .SEs Svenskarna och Internet 2015.

Hela rapporten med mycket mer information hittar du här.

REKLAMINVESTERINGAR ONLINE

2014 beräknas 9066,83 M SEK investeras i reklam online!
En ökning med nästan 9 % jämfört med 2013. Källa är IRM media.

ReklamutvOnline2014