Intressant material om Programmatic, Automatiserad handel eller RTB samlar vi på denna sida.

Det kan vara material från andra IAB organisationer i Världen, från vår Task Force eller från våra medlemmar.

Svensk Handbok om Programmatic 3.0

IAB Sveriges Task Force Programmatic arbetade fram en Handbok om Programmatic 2012 med uppdateringar 2013/2014 och en helt ny version släpptes 2015. Den senaste Handboken om Programmatic 3.1 hittar du under Standard & Guidelines.

Du kan läsa mer om vår Task Force Programmatic under Task Force i menyn ovan eller klicka här.

LADDA NER OCH LÄS HÄR:

Handboken om Programmatic beskriver det mesta på enkelt sätt inom den automatiserade världen för att sälja och köpa digital annonsering.
Länka gärna till handboken eller bifoga till kunder, leverantörer, elever, lärare som vill veta mer om Programmatic buying.

Handboken om Programmatic 3.1 (NY)

Under ett antal år har IAB Sverige gjort en realtidsstudie där vi gått ut och ställt frågor om olika fenomen inom Programmatic så även oktober 2016 och med fokus på Rich media inom Programmatic.

IAB Sverige Realtidsstudie Publicister 2016 IAB Sverige Realtidsstudie Köpare 2016

IAB Europe: European Programmatic Market Sizing 2015 programmatic-market-sizing-report_bild
Läs rapporten här.

programamtic161024Attitudes towards Programmatic Advertising
I denna rapport från IAB Europe redovisas den europeiska marknadens attityder gentemot programmatik. Rapporten beskriver bland annat strategier, mätningar och framtiden för Programmatik. Läs hela rapporten här.

Marknadens aktörer inom Programmatic 2015Program_landscape_sweden

I samband med att Handboken om Programmatic 3.0 togs fram av IABs Task Force gjordes också enkel översiktsbild över aktörer inom Programmatic i Sverige vid den tidpunkten. Den är tänkt att fungera som en referenspunkt för den som vill förstå aktörernas huvudsakliga roll i digitala reklamvärlden och inom annonsteknologin för Programmatic. Här ser du den!

The Programmatic Jargon Buster jargon_buster_bild

The Programmatic Jargon Buster är ett verktyg för att hjälpa digitala marknadsförare att se igenom bruset av branschens tuffa akronymer och uttryck så att de kan upptäcka det verkliga värdet bakom slagorden.

Läs hela dokumentet här!

Road to Programmatic: an IAB Europe White Paper – July 2015road_to_programmatic 3(kopia)

IAB Europe lanserade i juli 2015 en europeisk Road to Programmatic Trading White Paper. Road to Programmatic är avsedd att vara en referens för de som vill veta mer om programmatisk strategi och erbjuder vägledning från branschexperter inom data, teknik, verksamhetsmodeller, och relaterade frågor som påverkar och avgör möjlighet, risk och framgång.

Du hittar dokumentet i sin helhet här!

European Programmatic Market increases 70.5% to €3.65bn in 2014ProgrammaticEU2014

I en rapport (komplement till AdEx 2014) har IAB Europe i september 2015 gjort en studie och fastställt ett värdet på den Programmatiska handeln i Europa 2014.

Rapporten publicerades i samband med dmexco i Köln 2015.

Pressreleasen och rapporten hittar du här!

Programmatic 2014

I samband med IABs seminarium i november arbetade Task Forcen fram ett antal frågor som IAB Sverige har tagit farmen  Studie utifrån avseende Programmatic buyings utbredning i Sverige 2014.

IAB Sverige tillfrågade 30-talet publicister hur/om de arbetar med Programmatic idag och om de planerar göra det inom 6 mån och mycket mera. Hela Studien finns att lärda från 19 nov 2014.

Programmatic 2013

I samband med IABs seminarium i oktober 2013 arbetade Task Forcen tillsammans med IAB Sverige fram en Studie avseende Automatiserad handels utbredning i Sverige.

IAB Sverige RTB_studie2013tillfrågade 30-talet publicister hur/om de arbetar med Automatiserad handel idag och om de planerar göra det inom 6 mån och mycket mera. Hela Studien finns att lärda ner här.

IAB Europe programmaticIAB Europe fastställer värdet av den europeiska marknaden för Automatiserad handel till 2,1 miljarder € under 2013

Första branschinitiativet har genomförts för att bedöma värdet av Automatiserad handel även kallat Programmatiska köp i Europa

Läs pressreleasen och ladda ner rapporten här!

IABEUropeProgrammaticWhiteProgrammatic Trading White Paper from IAB Europe – Juli 2014

IAB Europe lanserar i juli 2014 en europeisk Programmatic Trading White Paper – Först av en rad aktiviteter … Det är Starten av en rad aktiviteter som syftar till att avmystifiera Program Trading och stödja dess tillväxt i Europa. Vill du ladda ner Programmatic Trading An IAB Europe White Paper kan du gör det här!

Hur fungerar Automatiserad handel – Video

AT_video      Här är en förklarande video om automatiserad handel gjord av IAB UK.

Undersökning som IAB Europe har gjort om Automatiserad Handel i Europa;

  • Automatiserad handel ses som en viktig drivkraft för bättre targeting; vilket ses som den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för kampanjer i dag.
  • 89% av branschen tror att automatiserad handel är framtiden, men endast 42% har en strategi för automatiserad handel på plats.
  • 25% av marknadschefer har aldrig hört talas om automatiserad handel; vilket potentiellt kan bli det största hindret för att förutse branschens tillväxt.

Läs hela rapporten från undersökningen från juni 2014, här.