visart2017

Vad krävs för att nominera?

Gå igenom vår lista steg för steg för att skicka in ett komplett bidrag så enkelt som möjligt:

  • Titta på exempel-nomineringen för att se förväntad standard på inskickat material.
  • Du måste fylla i samtliga kriterier för kategorin du vill tävla i när du nominerar. Ofullständiga nomineringar utesluts.
  • Det är viktigt att alla kriterier besvaras med beskrivande text. Har du en presentation kan texten däri kopieras till ”Case information” på nomineringssiten och presentationen bifogas i PDF-format.
  • Bidrag kan skickas in på engelska.
  • Finns det ingen case-image kan du ladda upp företagets logga.
  • Bifoga gärna material till exempel PDFer och bilder. Vill du länka till exempel en youtube-video kan du kopiera in den under ”Case information” på nomineringssiten.
  • Videomaterial som är 200MB länkar du till YouTube för i din ansökan. 
  • Gå igenom allt material och alla länkar samt ha komplett text för varje kriterium klar innan du klickar på Nominera och skickar in ditt bidrag.

Vad bedöms bidragen på?

Juryn kommer bedöma bidrag på tydligt definierade mål, kreativ och effektiv implementering samt mätbara resultat. En lika viktig aspekt är strukturen, presentationen och tydligheten på hur bidraget skickas in.

Bästa Digitala Kampanj
Direkt Respons

Årets digitala direkt responskampanj är den definierande digitala performance-kampanjen för året. Den visar på uppnådda resultat och hög mätbarhet, utnyttjar mediet och har både fått ett stort genomslag och bevisad effekt.

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa
a) Kampanjbakgrund – syfte, målsättningar, utmaningar, case-beskrivning.
b) Utfall / effekt / genomslag.
c) Vad är den faktiska innovationen både vad gäller idé och performance? Beskriv kampanjens resultat, data som stödjer kampanjens succé.
d) Varför ska kampanjen vinna IAB Mixx Award för bästa responskampanj?

Mediebyråer, kreativa byråer, annonsörer, underleverantörer i alla delar av annonsledet kan skicka in nomineringar till den här kategorin.

Innovationskampanj

Innovation – Varumärkeskampanj – En kampanj som syftar till att bygga eller stärka ett varumärke.
Årets digitala innovationskampanj har använt sig av existerande eller ny teknik på ett ytterst relevant sätt och visar på högsta innovationsgrad och nytänk. Kampanjen utnyttjar mediet och har fått både ett stort genomslag och bevisad effekt.

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa
a) Kampanjbakgrund: syfte, målsättningar, utmaningar, case-beskrivning.
b) Utfall / effekt / genomslag.
c) Vad är den faktiska innovationen både vad gäller idé och execution? Hur har innovativa element bidragit till att förstärka kampanjens effekt?
d) Motivering. Varför ska kampanjen vinna IAB Mixx Awards bästa innovationskampanj?

Jury ordförande: 

Bästa Annonsmiljö

Årets annonsmiljö levererar en upplevelse i världsklass till både läsare och annonsörer – med innehåll, form, teknisk leverans och kommersiella produkter som sätter ny standard på den svenska marknaden.

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa
a) Hur arbetar ni för att öka synligheten för annonser, exempelvis med viewability: Andel annonsering vs redaktionellt material.
b) Hur arbetar ni för att hantera antalet annonser, brus och annonskrockar: Annonsandel av miljön (brus, krockar, hur många format).
c) Hur arbetar ni med förhållandet/balansen mellan redaktionellt material och annonsering.
d) Hur arbetar ni i förhållande till olika skärmar: Hur ser ni ut på olika skärmar.
e) Hur arbetar ni för ett Annonsvänligt Sverige och för att minska användandet av adblockers?
f)  Utfall / effekt / genomslag
g) Motivering till varför ni bör vinna IAB Mixx Awards.

Jury ordförande: 

Bästa Digitala Säljteam

Hur har din organisation hittat nycklar och strategier för att sälja digitala kanaler? Hur har ditt säljteam arbetat kreativt med kunder och byråer för att nå målen? Har ni hittat sätt att förbättra säljprocessen av digitala medier och tjänster?

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa
a) Intäktsutveckling i procentuellökning (ange i procent)
b) Kundnöjdhet/servicegrad (gärna mätbara tal)
c) Kompetensutveckling av teamet (beskriv)
d) Digital innovation (beskriv)
e) Motivering till varför ditt säljteam ska vinna IAB Mixx Award.

Jury ordförande: 

Bästa Influencer Marketing-kampanj

Juryn bedömer hur kreativ, väl genomförd och effektiv kampanjen varit och i vilket utsträckning den uppfyllt kundens krav. Hänsyn kommer även tas till kvalité, innovation och originalitet på materialet man skapat på olika plattformar. Bedömningen kommer inte enbart baseras på ROI, rekommendationer eller sociala medier interaktioner, utan på hur mixen av tillvägagångssätt gjort att kampanjen kunnat komplettera aktiviteter på andra kanaler, driva försäljning eller öka marknadsandelar.
Bidraget behöver redovisa på vilket sätt man har arbetat med exempelvis kändisar, sportstjärnor, bloggare, YouTube-stjärnor och andra personligheter för att nå målgruppen. Det måste finnas en monetär transaktion kopplat till bidraget.

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa
a) Utfall / effekt / genomslag
b) Strategi
c) Utförande/ kanaler
d) Kreativitet
e) Innovation

Kategorin är öppen för: annonsörer, agenturer, publicister, nätverk och byråer.

Jury ordförande: 

Best Search Marketing Campaign - internationell kategori

Vinnaren i IAB Sweden Mixx Awards ”Best Search Marketing Campaign” kommer gå vidare att tävla i IAB Europe Mixx Awards i samma kategori. Önskar ni inte gå vidare om ni vinner måste detta specifieras vid anmälan och då kan man skicka in sitt bidrag på svenska, annars görs anmälan på engelska.

Ditt tävlingsbidrag måste redovisa på engelska
a) Campaign Summary– provide a summary of the campaign that can be used in any communication of the entry (max 200 words
b) Objective and Strategy– outline the objectives and strategy of the campaign (max 150 words)
c) Execution and Media– outline the campaign solution which was executed including the media used (max 150 words)
d) Innovation– explain the key innovative elements of the campaign (max 150 words)
e) Results– explain how the success of the campaign was determined and the results against the key metrics (max 150 words)
f) Creative-outline the creative idea of the campaign together with any relevant variation across different media or platforms (max 100 words)
g) En video och skärmdumpar ska också inkluderas om ni vill att ert bidrag går vidare till IAB Europe Mixx. Videon ska förklara kampanjen med fokus på det kreativa i kampanjen, vara i .mp4 format, på engelska eller med engelska texter och inte vara längre än 3 minuter.
Foton / skärmdumpar ska laddas upp som .GIF och .EPS format.
Vill ni inte tävla i IAB Europe Mixx Awards behövs inte en video lämnas in.

Jury ordförande: Jury för kategorin är IAB Sveriges Task Force Sök med Lisa Wennström (iProspect) som ordförande.

IAB Person of the Year

IAB Sweden person of the Year är ett pris som utses varje år av IAB Sveriges styrelse. Kriterierna för priset är följande:

a) Årlig utmärkelse för framstående insatser i IAB Sveriges Task force-verksamhet eller på annat sätt bidragit med viktig insats för branschen.
b) En person som på ett professionellt, kompetent och engagerat sätt driver branschen framåt.
c) En förebild som bidrar med positiv energi och som bidragit med väl genomförda handlingar.
d) Har alltid digital kommunikation högt på sin agenda.
e) Ser till branschens väl och utveckling.

Jury ordförande: Priset utses av IAB Sveriges styrelse.