Pressmeddelande övriga

 

Här hittar du pressreleaser från IAB Sverige men även press om IAB i medier.

____________________

Artikel i Dagens Media om den nya standarden för mobildisplay framtagen av IAB Sverige

Dagens Media 24 januari 2014

___________________

IAB Europes pressmeddelande 22 oktober 2013

– Europaparlamentets omröstning visar hur fristående Bryssel är från den kommersiella verkligheten i Europa i dag

– Bestämmelserna i det nuvarande förslaget är ogenomförbart i praktiken, de antagna förslagen till texterna är fulla av motsägelser som vi hoppas ska korrigeras av samtal mellan rådet och Europeiska kommissionen”, säger Kimon Zorbas, VP, IAB Europe. Läs hela pressmeddelandet från IAB Europe här.

____________________

Artikel i Dagens Media om IAB Sveriges studie om hur publicister arbetar med RTB & Data

Dagens Media 9 oktober 2013

____________________

Artikel i Dagens Media om IAB Sveriges arbete med OBA

Dagens Media 25 september 2013

____________________

Artiklar om IAB Sverige i Dagens Media

IAB Sverige i Dagens Media augusti 2013

____________________

Artikel på E-marketer om svenska IABs undersökning MM360

E-marketer (USA) juni 2013

____________________

Artiklar om IAB Sverige i Resumé

IAB Sverige i Resumé augusti 2013

____________________

Om IAB Sverige i Dagens Opinion – maj 2013

Dagens Opinion Maj 2013

____________________

Pressmeddelande från IAB Sverige

17 september 2012

 

IAB Sverige växer sig starkare med ny styrelse, nya medlemmar och rekryterar heltids-vd

IAB Sverige, den svenska armen av den internationella branschföreningen för den digitala medieindustrin, har sedan starten 2008 etablerat sig som en viktig del av ekosystemet för den digitala ekonomin.

För verksamhetsåret 2012-2013 har en ny styrelse valts med representanter från till exempel mediebyråerna Carat och Outrider, från annonsörerna P&G och McDonald’s och från mediebolagen Aftonbladet och Google. Styrelsens ordförande Johan Siwers säger: ”Det är väldigt kul att se hur IABs nya styrelse signalerar den tyngd och bredd som en branschförening för Sveriges snart största medieslag bör ha”.

För att kunna öka takten, och ta sig an de önskemål och utmaningar som kommer från medlemmar och branschen, har även IAB gjort klart med Charlotte Thür som VD på heltid för föreningen. ”Efter att ha arbetat med uppbyggandet av IAB under ett par år, känns det stimulerande att nu kunna fokusera heltid på att bygga IAB till den självklara position i branschen som IAB har i till exempel USA eller Norge”.

IAB Sverige har idag ca 80 medlemmar, där föreningen nu nyligen välkomnat Tre Kronor, MMS och Bonniers säljbolag Bink bland medlemmarna. Andra medlemmar är till exempel Aftonbladet, McDonald’s, Google, Microsoft, Carat, MEC, Citygate, Burt, Real Media, Emediate, Eniro, Mr Green, TNS-Sifo, Hemnet, Relevant Traffic, Campanja, Pricerunner, Nielsen, Specific Media, Proctor & Gamble, Webbtraffic.

”Med en stark styrelse, växande resurser som kommer med en växande medlemsbas och nu en stark VD i Charlotte, ser jag att IAB kan vara en viktig kraft i att hjälpa oss som brinner för den digitala medieutvecklingen att lyckas i våra jobb”, säger Krister Karjalainen, Head of digital på Procter & Gamble Norden och styrelsemedlem i IAB Sverige.

IAB Sveriges styrelse 2012/2013:

Johan Siwers, ordförande, General Partner RECAPEX Mats Selling, vice ordförande, Sales Manager Media Sales, Eniro Krister Karjalainen, Head of digital, Proctor & Gamble Norden Kajsa Dahlberg, Digital marketing manager, McDonald’s Sverige Adrian McDonald, Country Manager Advertising & Online, Microsoft Sverige Anders Berglund, Försäljningsdirektör, Schibsted Martin Stadhammar, Creative Copywriter, Berntzon Bylund Magnus Lindholm, Media Director Interactive, Carat Sverige Jens Hård, Managing Director, Outrider Sverige

För frågor kontakta: Johan Siwers, 070-771 14 00, Krister Karjalainen, 0702-38 33 70, Charlotte Thür, +46 705 10 11 10