GDPR- General Data Protection Regulation- är en av de viktigaste reformerna som gjorts rörande dataskyddshantering. Den 25 maj 2018 måste alla ändringar vara implementerade och det är mycket att sätta sig in i. IAB Sverige samlar information från bland andra IAB Europe, men självklart även svenska källor och uppdaterar materialet kontinuerligt med länkar till dokument, rapporter mm.

Vi har satt upp ett forum där du kan göra inlägg med frågor och få svar från kollegor i samma bransch. Om du söker mer ingående hjälp hänvisar vi gärna till kompetensen i våra medlemsföretag. Då mycket material är på engelska har vi valt att erbjuda en ordlista istället för att översätta allt material.

 

gdpr enkatVad gör IAB rent konkret?

IAB Sverige tillfrågade medlemmarna om var de står kunskaps- & processmässigt med GDPR i september. Klicka på bilden för att se listan på det vi jobbar med just nu för att stödja ert arbete.
Vill ta del av IAB Sveriges Realtidsstudien hittar du den här.

EUknapp3
EUknapp2
EUknapp
testa1

Lagstiftningsakter

FÖRORDNINGAR EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). Läs mer.. 

allanThere is no debate that your digital communication must be confidential and no one should be allowed to spy on you on the internet. This should not be bundled with an unreasonable insistence on being 100 percent anonymous when you enter a public area or someone else’s domain.”…fortsätt läsa..
How to fix the ePrivacy Regulation. Allan Sörenson

GDPR och ePrivacy

Det är i stort två direktiv som gäller samma sak- personuppgiftsskydd. GDPR är genomklubbat och kommer ta effekt 25/5 2018. ePrivacy direktivet (f.d PUL) är än så länge bara på förslagsnivå och EU-kommisionen tar just nu in kommentarer, förslag till ändringar och tillägg från branschen.

gdpr randall”Det nya direktivet skulle kräva att publicister ger alla tillgång till deras siter, även de som använder ad blockers. På det sättet skapas en snattar-liknande attityd online. Ingen skulle föreslå att man borde legalisera att hoppa över spärrarna på tunnelbanan eller snatta från godisaffären.” läs vidare

IAB CEO Randall Rothenburg om ePrivacy-förslaget