PROGRAMMATIC
PROGRAMMATISKA KÖP FÖR DOOH VÄXER
  • Tekniken för digital ad serving har under de senaste åren utvecklats till en plattform som på ett bra sätt kan stödja DOOH kampanjer.
  • Tekniken ger både köpare och säljare möjligheter för standardisering och cross-network rapportering som är centraliserade i online dashboards.
DIGITAL AD SERVING ERBJUDER KREATIVA OCH DATASTYRDA LÖSNINGAR

Digital ad serving teknik erbjuder möjlighet för kreativa och datastyrda lösningar av DOOH kampanjer, vilket gör strategin för kampanjerna enklare att integrera i sin mediemix. Out-of-home format såsom traditionella skyltar eller platsbaserade format kan kapitalisera på en datadriven strategi som liknar big-data strategier som idag används för digital marknadsföring. Varumärken får möjlighet att aktivera dynamiska lösningar som genererar relevanta annonser baserat på variabler som; tid på dygnet, plats och/eller event i närheten, vilket öppnar för möjligheten att synkronisera DOOH kampanjer med andra marknadsföringskanaler i realtid, som exempelvis hyperlocal targeting i mobilen.

Nya sätt att köpa outdoor kampanjer har börjat ta fart och kan enklare integreras i mediemixen. Programmatiska köp genom Automated guaranteed eller Real-time bidding gör det lättare för varumärken att planera och köpa DOOH för sina kunder tillsammans med TV, mobil och online-medier.

Dynamiska och cross-channel strategier samt programmatiska köp för DOOH är i sin relativa linda, men det växer snabbt då både köpare och säljare i Skandinavien visar ett stort intresse för att hitta nya möjligheter och lösningar. Nya europeiska multi-screen kampanjer är beroende av sådana lösningar för att kunna skala upp DOOH.

man