KÖPGUIDE

DOOH är det perfekta hybridmediet – utomhus, stora skärmar med tv funktion (utan ljud) i onlinemiljö, som prissätts främst på antal kontakter, spotlängd och SOV. En typisk spotlängd är 5 sekunder med 10 % SOV.
För att nå en högre andel SOV kan man köpa fler spottar.

Digital utomhus handlar dock inte uteslutande om att det är rörligt, utan om att man kan köpa de städer och platser man behöver, de dagar och tider som vår analys säger att vår målgrupp är på plats samt med den frekvens vi bedömer är lämplig. Kampanjer ska och kan köpas utifrån olika styrningar som t ex veckodagar, klockslag och specifika platser där annonsörens målgrupp rör sig. Annonsörerna kommer bli mer relevanta i sina budskap, dvs. att dom anpassar budskap utifrån tid på dygnet eller geografisk placering så att målgruppen än mer upplever att annonsen talar till dom.

OLIKA TYPER AV ANNONSERING DIGITALT

Linjärt

Full motion, animationer på skärmarna.

Dynamiska Kampanjer

Datadrivna där man med enkla medel kan koppla upp sig på skärmarna med hjälp av kundens data. Allt från datum, klockslag, nyheter. Exempelvis pollenhalt eller modeföretag som visar hur många produkter som finns kvar i en viss storlek. Aftonbladet som kör löpsedeln/ettan på skärmarna.

Interaktiva Kampanjer

Kräver en specialinstallation som exempelvis en kamera, kinect sensor.

STORA AKTÖRER INOM DOOH
  • Clear Channel: Stort utbud av ytor, både tryckta och digitala, spridda över hela landet
  • JCDecaux: Eurosize och digitala skärmar i de 20 största kommunerna i Sverige
  • Visual Art: Finns på centralstationer, köpcentrum, flygplatser och ute i stadsmiljö. Både med digitala ytor och eurosize. Totalt 715 digitala ytor.
  • AdCityMedia: Digitala skärmar samt vepor, främst i storstad
  • Wallstreet: Trafikreklam främst i Göteborg samt digitala skärmar i storstad
  • Swedavia: Flygplansreklam, både analogt och digitalt

ballonger

”Buyers Guide” för Digital-Out-of-Home

från IAB US 2016.

Ladda ner den här: