DOOH

Digital Out-of-Home, förkortat DOOH, avser annonser, innehåll och video som visas utanför hemmet. Budskapen stöds av rik och dynamisk digital teknik, maximerad med realtidsfunktioner för att ge konsumenterna on-the-go upplevelse. DOOH omfattar en mängd olika skärmformer, storlekar och nivåer av interaktivitet . På den här sidan har vår task force för DOOH samlat användbar information som fungerar som en guide som representerar de olika delarna av ekosystem för Digital Out-of-Home.

DOOH är det perfekta hybridmediet – utomhus, stora skärmar med tv funktion (utan ljud) i onlinemiljö, som prissätts främst på antal kontakter, spotlängd och SoV. En typisk spotlängd är 5 sekunder med 10 % SoV. För att nå en högre andel SoV kan man köpa fler spottar. Digital utomhus handlar dock inte uteslutande om att det är rörligt, utan om att man kan köpa de städer och platser man behöver, de dagar och tider som vår analys säger att målgrupper är på plats samt med den frekvens vi bedömer är lämplig.

Kampanjer kan och ska köpas utifrån olika styrningar som t ex veckodagar, klockslag och specifika platser där annonsörens målgrupp rör sig. Annonsörerna kommer bli mer relevanta i sina budskap, dvs. att dom anpassar budskap utifrån tid på dygnet eller geografisk placering så att målgruppen än mer upplever att annonsen talar till dem.


Linjärt Full motion, animationer på skärmarna.

Dynamiska kampanjer Datadrivna där man med enkla medel kan koppla upp sig på skärmarna med hjälp av kundens data. Allt från datum, klockslag, nyheter. Exempelvis pollenhalt eller modeföretag som visar hur många produkter som finns kvar i en viss storlek. Aftonbladet som kör löpsedeln/ettan på skärmarna.

Interaktiva kampanjer Kräver en specialinstallation som exempelvis en kamera, kinect sensor.

Stora aktörer inom DOOH

Clear Channel 1.000 digitala ytor spridda över hela Sverige, i alla Sveriges topp-20 städer. Klassiska Eurosize i hela Sverige tillsammans med ett enormt utbud i kollektivtrafiken.

JCDecaux Eurosize och digitala skärmar i de 20 största kommunerna i Sverige

Ocean Outdoor Finns på centralstationer, köpcentrum, flygplatser, dagligvaruhandeln och ute i stadsmiljö. Både med digitala ytor, eurosize, vepor och fasadmålningar(mural). Totalt 4015 digitala ytor.

Wallstreet Trafikreklam främst i Göteborg samt digitala skärmar i storstad

Swedavia Flygplansreklam, både analogt och digitalt

 

Se senaste seminariet från Task Force DOOH:

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved