IAB Sverige startar ny Task Force Annonsvänligt Sverige

Denna Task Force har som mål att ta fram Guidelines, dvs riktlinjer för branschen där vi gemensamt formulerar vad vi ser som en lämplig annonsmiljö för våra konsumenter. Det inkluderar format som inte bör erbjudas, maximal laddningstid,avs-sigill frekvenstak, placeringar som bör undvikas, kreativa lösningar som är störande och även missbruk av data som kan upplevas störande etc. 2015 presenterade IAB USA L.E.A.N vilket står för Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads. Läs mer här.

IAB Task Force Annonsvänligt Sverige

Ordförande: Alexandra Callius, GroupM 

Alexandra Callius
GroupM
Alexei Grinevski
PlayAd
Cecilia Taipale
Carat
Diana Feldreich
Bonnier News
Malin Brinktell
Schibsted
Lena Brandenfeldt
Allt För Föräldrar
Erik Eriksson
Ooyala
Carl Wåreus
Google
Andreas Klaren
Stampen
Andreas Hansson
Oath
Jonas Linnér
Mediekompaniet
Martin Nilsson
Coppermist
Mikael Sundlin
MTG

IAB Sverige Branschinitiativ med publicister för att minska adblockers hos användare idag.

Förutom Task Force som vi kallat ett Annonsvänligt Sverige driver även IAB Sverige ytterligare ett spår för minska användandet av adblockers.

I det andra spåret har vi samlat alla svenska nyhetspublicister för att driva ett gemensamt branschinitiativ för att minska användandet av redan installerade adblockers i Sverige.

Detta projekt drivs av IAB Sverige tillsammans med representanterna från styrelsen Daniel Weilar från Nyheter24 och Jacob Lovén fd MTG.

Presentation från andra mötet med publicister hittar du här!