IAB Sverige startar ny Task Force Annonsvänligt Sverige

Denna Task Force har som mål att ta fram Guidelines, dvs riktlinjer för branschen där vi gemensamt formulerar vad vi ser som en lämplig annonsmiljö för våra konsumenter. Det inkluderar format som inte bör erbjudas, maximal laddningstid,avs-sigill frekvenstak, placeringar som bör undvikas, kreativa lösningar som är störande och även missbruk av data som kan upplevas störande etc. 2015 presenterade IAB USA L.E.A.N vilket står för Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads. Läs mer här.

  • IAB Task Force Annonsvänligt Sverige

    Charlotte Thür – IAB Sverige (tf ordförande)
    Alexei Grinevski – Playad
    Sofia Andersson – Carat
    Malin Erlberg – Modern Women Media
    Johan Mähler Nelander – TV4
    Malin Brinktell – Schibsted
    Lena Brandenfeldt – Alltförföräldrar
    Erik Eriksson – Ooyala
    Carl Johan Tessmar – Google
    Carl Wåreus – Google
    Andreas Klaren – Stampen
    Andreas Hansson – Adtech
    Alexandra Callius – Maxus Global
    Martin Nilsson – Coppermist
    Mikael Sundlin – MTG

IAB Sverige Branschinitiativ med publicister för att minska adblockers hos användare idag.

Förutom Task Force som vi kallat ett Annonsvänligt Sverige driver även IAB Sverige ytterligare ett spår för minska användandet av adblockers.

I det andra spåret har vi samlat alla svenska nyhetspublicister för att driva ett gemensamt branschinitiativ för att minska användandet av redan installerade adblockers i Sverige.

Detta projekt drivs av IAB Sverige tillsammans med representanterna från styrelsen Daniel Weilar från Nyheter24 och Jacob Lovén fd MTG.

Presentation från andra mötet med publicister hittar du här!