IAB Sverige startar ny Task Force Annonsvänligt Sverige

Denna Task Force har som mål att ta fram Guidelines, dvs riktlinjer för branschen där vi gemensamt formulerar vad vi ser som en lämplig annonsmiljö för våra konsumenter. Det inkluderar format som inte bör erbjudas, maximal laddningstid,avs-sigill frekvenstak, placeringar som bör undvikas, kreativa lösningar som är störande och även missbruk av data som kan upplevas störande etc. 2015 presenterade IAB USA L.E.A.N vilket står för Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads. Läs mer här.

  • IAB Task Force Annonsvänligt Sverige

    Charlotte Thür –  IAB Sverige. tf. Ordförande
    Oskar Zander – PHD
    Malin Petré – LRF Media
    Andreas Aspegren – Schibsted
    Carolin Larsson – Schibsted
    Marcus Forsen – Bonnier
    John Severinson – Egmont
    Andreas Hansson – Adtech
    Erik Eriksson – Ooyala
    Carl Johan Tessmar – Google
    Andreas Klarén – Stampen
    Lena Brandenfeldt – Allt För Föräldrar
    Tomas Viksten – Criteo
    Andreas Hansson – 1 AOL/AdTech
    Alexandra Callius – Maxus
    Adam Järnefalk – Mediekompaniet
    Mikael Sundlin – MTG
    Simon Kalicinski – Bonnier News
    Mikael Lenstrup – IAB Sverige

IAB Sverige Branschinitiativ med publicister för att minska adblockers hos användare idag.

Förutom Task Force som vi kallat ett Annonsvänligt Sverige driver även IAB Sverige ytterligare ett spår för minska användandet av adblockers.

I det andra spåret har vi samlat alla svenska nyhetspublicister för att driva ett gemensamt branschinitiativ för att minska användandet av redan installerade adblockers i Sverige.

Detta projekt drivs av IAB Sverige tillsammans med representanterna från styrelsen Daniel Weilar från Nyheter24 och Jacob Lovén fd MTG.

Presentation från andra mötet med publicister hittar du här!